„Obnova stojí něco přes miliardu korun. Takže náklady jsou obrovské. Když vezmete v úvahu, kolik tou tratí jezdí průměrně lidí, ta čísla jsou hrozně nízká,“ prohlásil Ťok (ANO). Podle něj trať nemá ekonomickou návratnost (více zde).
Podle projektové dokumentace, kterou nechala zpracovat Správa železniční dopravní cesty, by oprava tratě s výstavbou mostu vyšla na 800 milionů korun. Původně resort dopravy počítal s podstatně nižší částkou.
Například v tiskové zprávě ministerstva z roku 2016 se hovořilo o 240 milionech korun. Nyní je v úseku Lovosice - zastávka Radejčín zavedena náhradní autobusová doprava.
„Obnova železniční tratě v místě sesuvu není plně v souladu s výhledovými představami Ústeckého kraje na celkovou revitalizaci tratě,“ uvedlo ministerstvo v důvodové zprávě.
Podle ní by požadavky kraje znamenaly další vysoké náklady na zřízení nových zastávek i výhybny ve stanici Dobkovičky. „V rámci revitalizace by rovněž muselo dojít k rekonstrukci všech železničních přejezdů,“ uvádí zpráva.
Je to podraz a prasárna, reagoval kraj
Rozhodnutí ministerstva vyvolalo již dříve ostrou kritiku Ústeckého kraje. Náměstek pro dopravu kraje Jaroslav Komínek hovořil o „podrazu a prasárně“.
„Ukázka, jak ANO plní sliby. Ministr Ťok nám jasně slíbil, že trať opraví,“ připomněl Komínek. Autobusy podle kraje nejsou adekvátní náhradou. „Už teď je s nimi problém kvůli složitému terénu,“ dodal Komínek.
Jednokolejnou trať poničil rozsáhlý sesuv půdy v červnu 2013, který dvousetmetrový úsek posunul zhruba o 40 metrů.
V roce 2015 zorganizovali obyvatelé v Českém středohoří petiční akci. Obnovení železniční trati v ní žádalo přes 2 000 lidí.
Archivní video ze sesuvu v roce 2013: