Úřady s obnovou lokálky zničené sesuvem na D8 otálejí, turistů ubývá

  8:15aktualizováno  8:15
Osud turistické lokálky mezi Teplicemi a Lovosicemi, kterou v červnu 2013 poničil sesuv nad rozestavěnou dálnicí D8, je nejistý. Ústecký kraj i ministerstvo dopravy na dotaz, zda ji obnoví, odpovídají vyhýbavě. Cestujících zatím kvůli přestupování do autobusů ubývá, což nahrává zrušení trati.

Sesuv, který zavalil stavbu dálnice D8, přerušil železniční trať mezi Lovosicemi a Teplicemi v úseku Úpořiny - Chotiměř. Snímek je z března 2014. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Ještě v únoru kraj i ministerstvo tvrdily, že s obnovou trati 097 počítají, protože jde o linku s velkým turistickým potenciálem, kterou by bylo vzhledem k charakteru Českého středohoří obtížné nahradit autobusy. Jenže pak přišlo Ředitelství silnic a dálnic s informací, že se kraj s ministerstvem dohodl na tom, že trať obnovena nebude.

Fotogalerie

Na dotaz MF DNES, jak to tedy s budoucností trati je, obě strany odpovídají váhavě a mlhavě.

„Pro Ústecký kraj je prioritou dostavba dálnice D8, až poté bude aktuální otázka obnovení trati. Předložili jsme ministru dopravy několik návrhů řešení právě kolem obnovy této železniční trasy, zatím nám nikdo neodpověděl,“ sdělil krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek.

Obnova trati není prioritou ani pro ministerstvo dopravy. „Primární je v tuto chvíli dokončit dálnici D8. Dále ještě nebudeme předjímat,“ poznamenal bez bližších podrobností mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Ve prospěch obnovy trati se tak vyjádřila jen Správa železniční dopravní cesty, jíž železnice patří.

„Vzhledem k výši nákladů na zprovoznění trati a nízkému využití místní železnice chápeme, že zatím k obnovení poničené trati nedochází. Věříme ale, že pro železnici to není rozhodnutí konečné,“ řekl mluvčí správy Jakub Ptačinský.

Turisty odrazuje přestupování na autobus

Právě váhání nad osudem trati přitom může v konečném důsledku znamenat její zrušení. Například turisté, kteří jezdí z Teplic do Oparenského údolí pod horou Lovoš, musí v Radejčíně z vlaku vylézt, nastoupit do autobusu a poslední tři stanice jet v něm. Přestupování mnohé turisty odrazuje, což se negativně projevuje na vytížení vlaků.

Kraj a turistické tratě

Ústecký kraj na provoz vlaků na trati 097 přispívá ročně 23 miliony korun, přičemž cena za kilometr náhradní autobusové dopravy je shodná s cenou za vlak.

Dalších více než 12 milionů korun letos kraj rozdělí mezi provozovatele turistických železničních tratí, jakými jsou Kozí nebo Švestková dráha.

„Málokomu se bude chtít přestupovat, natož když s sebou poveze jízdní kolo. A když lidé nebudou trať využívat, tak ji ministerstvo dopravy dříve nebo později zruší,“ říká Michal Tétauer z bílinské Strany zelených, který problematiku kolem trati 097 dlouhodobě sleduje.

Částka za opravu trati by přitom podle jeho slov nebyla ve srovnání s miliardovou sanací sesuvu na D8 nijak zvlášť závratná.

„Při použití moderních technologií by šlo o desítky milionů korun. Není totiž potřeba budovat betonové podloží, těleso trati je lehké, vždyť zde stálo skoro 120 let,“ upozorňuje Tétauer.

Připomíná případ poškozené turistické trati mezi Mělníkem a Mšenem, do jejíž opravy chce stát nalít půl miliardy korun. „A to jde o úsek dlouhý 24 kilometrů. Jenže lidé na Kokořínsku za svou lokálku bojovali a tisíce jich podepsaly petici za její obnovu. U nás je problém opravit 200 metrů,“ poznamenal Tétauer.

Výsledky voleb 2018

Připravili jsme pro vás přehledné zpracování volebních výsledků, statistiky, komentáře.

Výsledky komunálních voleb dle okresů pro Ústecký kraj:

Volby do Senátu

Ve druhém kole voleb do Senátu 2018 v Ústeckém vyhrál v obvodu 5 - Chomutov: Přemysl Rabas, 29 - Litoměřice: Ladislav Chlupáč a 32 - Teplice: Jaroslav Kubera.



Nejčtenější

Hradec je novým lídrem. Chomutov má první body, slaví Sparta i Kometa

Tomáš Marcinko z Třince tečuje puk, který míří do branky hostujícího celku....

Deváté kolo hokejové Tipsport extraligy přineslo změnu na čele tabulky. Novým lídrem je Hradec Králové po výhře 3:2 v...

Na Švestkové dráze řádí téměř 200metrový obr, obnovuje kilometry trati

Stroj RU 800 k opravě železnic.

Sedm set tun těžké zařízení opravuje severočeskou Švestkovou dráhu, železniční trať mezi Litoměřicemi a Mostem. Během...



Mladíka bili baseballkou a sekali mačetou, líčí žalobce vraždu u Bitozevsi

Pieta za mrtvého mladíka

Státní zástupce podal k ústeckému krajskému soudu obžalobu na dva mladíky za lednovou vraždu jejich vrstevníka u...

Na led, nebo do slévárny. Mladí mají spoustu věcí zadarmo, říká Duda

Radek Duda (vlevo) slaví svůj první gól po návratu do Chomutova, gratuluje...

Ačkoli napáchal na ledě i mimo něj víc průšvihů než několik hokejových smrtelníků dohromady, něco by mu přesto mohli...

Novým primátorem Teplic bude Hanza, Kubera odchází po 24 letech

Nový primátor Teplic Hynek Hanza (vlevo) na snímku z června 2017 s Jaroslavem...

Po čtyřiadvaceti letech bude mít lázeňské město Teplice jiného primátora než Jaroslava Kuberu z ODS. Poté, co v sobotu...

Další z rubriky

„Antivysedávací“ vyhláška z Mostu jde k Ústavnímu soudu, město ji brání

Ilustrační snímek.

Mostecká vyhláška, která od poloviny roku 2015 zakazuje lidem sedět na zídkách či obrubnících, zamíří až k Ústavnímu...

Litoměřice povede staronová koalice starosty Chlupáče, jen s méně stranami

Místostarosty Litoměřic budou (zleva) Václav Červín (Sport a zdraví...

Litoměřice povede jen mírně obměněná koalice. Pouze z ní vypadly ČSSD a TOP 09, které se nedostaly do zastupitelstva....

Soud nepustil z vězení exsoudce odsouzeného za korupci

Pražský exsoudce Ondřej Havlín u teplického soudu.

Teplický soud zamítl podmíněné propuštění bývalého pražského soudce Ondřeje Havlína, který byl odsouzen za korupci k...

Najdete na iDNES.cz