Motorák na trati na Moldavu

Motorák na trati na Moldavu | foto: Klub přátel Krušnohorské železnice

Obce zachraňují krušnohorské lokálce každodenní provoz, bojí se zlodějů

  • 1
Populární "Krušnohorský expres" mezi Mostem, Loukou u Litvínova a Moldavou bude od prosince jezdit jen o víkendech a prázdninách. Kraj přestane objednávat a platit spoje ve všední dny. Podle něj jsou spoje na trati nevytížené. Obce v okolí si to ale nemyslí. A našly alternativu - soukromého provozovatele.

Nyní radnice řeší, jak vše zorganizovat a hlavně zaplatit. Provozovat trať by měla společnost Jindřichohradecké místní dráhy. Počítá s klasickými motoráčky. Provoz ve všední dny přijde obce zhruba na milion až milion a půl (reportáž z cesty po trati na Moldavu najdete zde).

Krušnohorská železnice

Číslo trati 135, délka 42 kilometrů, trasa z Mostu na Moldavu.

Trať je v provozu od konce 19. století, po opravě v letech 1997-1998 po ní jezdí pravidelné vlaky ČD a úsek Louka u Litvínova - Moldava byl vyhlášen kulturní památkou České republiky.

Od prosince se mají vlaky v pracovní dny zastavit, obce chtějí provoz zachovat.

"Nejen já, ale i mí kolegové z okolních obcí máme obavu z toho, že dojde k postupnému rozkradení železniční cesty. Myslím si, že plánované omezení provozu ve všední dny pouze na prázdniny, tedy nepravidelný provoz, může odradit řadu návštěvníků Krušných hor," upozornil starosta krušnohorského Mikulova Ota Stehno.

Starosta se proto obává, že zastavení lokálky bude mít negativní vliv na celý region. Je to podle něj i negativní vzkaz německé straně, která by v budoucnu ráda krušnohorské tratě na obou stranách hranice opět propojila.

"Vlaky obsazené jsou. Jsme přesvědčeni, že stálý provoz má smysl. Vždyť se tu všude pracuje na směny, lidé mají volna ve všední dny, tak proč by si nezajeli do hor na výlet, na běžky, na lyže nebo jen tak si odpočinout," doplnil Karel Mikolášek z Konzultační dopravní společnosti, jež se zabývá koordinováním provozu.

Mikulášek stojí třeba za znovuotevřením Švestkové dráhy mezi Lovosicemi, Třebívlicemi a Mostem, nebo Doupovské dráhy na pomezí Kadaňska a Žatecka. Právě zkušenosti z provozování těchto letních a turisticky atraktivních spojů jsou podle něj další argument, proč vlak na Moldavu udržet i ve všední dny.

Nahradit vlak autobusem má totiž smysl pro ty, kteří tuto dopravu pravidelně využívají k cestě za prací nebo do školy, ale další lidi autobus nepřiláká. Například když měla Švestková dráha letos na jedné části trati výluku (článek o tom zde), zájem o dopravu náhradními autobusy byl minimální. Vlaky na zbývající trati přitom naopak využilo o 40 procent lidí víc než loni.