Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Část Švestkové dráhy je zavřená kvůli mostu, SŽDC ho nechce opravit

  14:22aktualizováno  14:22
Část Švestkové dráhy, regionální trati mezi Lovosicemi a Mostem, je zavřená kvůli opravě mostu. Přitom tu ale nikdo nic neopravuje. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) opravu odmítá. Tvrdí, že se jí to nevyplatí. Vlaky proto nahrazují autobusy. Podobné problémy mají i jiné lokálky v kraji.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Na Švestkové dráze, která jezdí o víkendech od 2. července do 28. srpna, SŽDC zastavila dopravu v úseku Třebívlice - Libčeves kvůli opravě mostu přes potok Granátka u Třebívlic. Podle zákona by SŽDC měla most opravit bez průtahů, do dnešního dne se tu ale nic nestalo.

Tratě s problémy

Švestková dráha
Číslo trati 113, délka 44 kilometrů, trasa z Lovosic přes Třebenice, Třebívlice a Libčeves do Mostu. První vlak vyjel na trať roku 1898, provoz tu skončil 8. prosince 2007, zřekl se ho kraj. V současné době se tu jezdí pouze o víkendech od 2. července do 28. srpna, přičemž na úseku Třebívlice - Libčeves je trať zavřená a místo nich jezdí až do Mostu náhradní autobusy.

Kozí dráha
Číslo trati 132, délka 40 kilometrů, trasa z Oldřichova u Duchcova do Děčína. Trať byla otevřená v roce 1871, od 9. 12. 2007 tu je veřejná osobní doprava zastavena. Obce chtějí zachovat alespoň výletní charakter trati, na druhé straně se objevil např. záměr postavit na trase železnice silniční přivaděč z Děčína k dálnici D8. Loni o prvním květnovém víkendu tu vyjely reklamní turistické vlaky, letos kvůli rozkrádání kolejí ani jeden.

Krušnohorská železnice
Číslo trati 135, délka 42 kilometrů, trasa z Mostu na Moldavu. Trať je v provozu od konce 19. století, po opravě v letech 1997-1998 po ní jezdí pravidelné vlaky ČD a úsek Louka u Litvínova - Moldava byl vyhlášen kulturní památkou České republiky. Od prosince se ale mají vlaky v pracovní dny zastavit.

"SŽDC opravu odmítá, tvrdí, že se to nevyplatí," říká Karel Mikolášek z Konzultační dopravní společnosti Švestková dráha. Vlaky na trať nesměly od 2. února, ale oznámeno to bylo až o dva měsíce později, těsně po rozhodnutí Drážního úřadu o přidělení dopravy.

"Proto se domníváme, že vyloučení dopravy kvůli mostu je záměrné, aby mohla SŽDC Švestkovou dráhu v tichosti zrušit," zlobí se Mikolášek. Z Třebívlic do Mostu aspoň místo vláčku jezdí autobusy. Cyklisté ale mají smůlu, do autobusu smí jen kočárky.

Správa kolejí se opravě brání, podle jejího mluvčího Pavla Hally není účelná. "Proč bychom dávali peníze na tratě, kde se málo jezdí?" říká Halla.

Potíže mají i v Krušných horách

Mluvčí dodal, že SŽDC chce před jakýmikoliv opravami záruku, že trať bude využívána pro pravidelnou osobní dopravu. "Víkendové a prázdninové spoje do toho nepočítáme," dodává mluvčí.

Existenční potíže mají i jiné lokálky. Na Kozí dráze vlaky nejezdí, protože se ztratily koleje u zastávky Telnice ve směru od Teplic. Obce a provozovatelé trati jsou přesvědčeni, že náhlé havárie jsou úmyslné, aby mohla trať zaniknout. (více čtěte zde)

A na Krušnohorské dráze z Mostu do Moldavy od prosince nemá ve všední den vyjet ani jeden vlak. Kraj si je u ČD neobjednal.

"Starostové věděli, že doprava bude omezena, ale nikdo neřekl, že ve všední den nepojede ani jeden spoj," zlobí se Martin Müller, předseda Klubu přátel krušnohorské železnice, který se snaží přesvědčit starosty, aby dopravu společně zaplatili.

Zubrnická lokálka jezdí

Od prosince má být podle něj navíc omezen turisty nejvyužívanější víkendový spoj. Zatímco ranní málo preferovaný vlak má tři vagony, ten vyjíždějící z Mostu v 9:15 bude mít jen jeden. "Kraj si u ČD objednal na 10 let dopravu a teď se dopravci podřizuje, neboť ten prý nemá volné vagony," nechápe Müller.

Podle kraje prý ale jde o dočasné opatření a příští rok spojů naopak přibude. "Budou jezdit o jarních prázdninách od 6. února do 16. března a od 10. června v době školních výletů i v pracovních dnech," řekl mluvčí kraje Zdeněk Rytíř.

Problémy nemá soukromá Zubrnická museální železnice (ZMŽ), která trať z Velkého Března do Zubrnic a další úseky v roce 2008 koupila za 1,6 milionu. "První vlaky vyjely loni na podzim, letos o prázdninách jezdíme pravidelně každou sobotu," uvedl předseda ZMŽ Martin Kašpar.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zasahující policisté při vniku aktivistů do dolu Bílina na Mostecku (24.6.2017)
Aktivista po zásahu močil krev, napadají ekologové postup policie v Bílině

Aktivisté, kteří v sobotu u Braňan na Mostecku demonstrativně vnikli do lomu Bílina, nechají prověřit postup policie, jež proti nim zasáhla. Ekologové totiž...  celý článek

Pokud má sexuální pracovnice zájem, poskytne jí Rozkoš bez rizika konzultaci v...
Přítele vyhodili z práce, tak šlapu a on mě hlídá, říká těhotná dívka

Sexbyznys v Ústeckém kraji je jiný než ve zbytku země. Podle organizace Rozkoš bez rizika je do něj zapojeno hodně psychicky nemocných a drogově závislých žen....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Lék na Wilsonovu chorobu v Česku momentálně není, řešením je Německo

Pacienti se vzácnou Wilsonovou chorobou mají problémy, v českých lékárnách došel lék Metalcaptase, který potřebují. Severočeši mají výhodu, že si pro něj mohou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.