Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Otevření D8 je podle ekologa uspěchané, rizika vidí i soudní znalec

  10:04aktualizováno  10:04
Předseda sdružení Děti Země Miroslav Patrik tvrdí, že dálnice D8 není dokončená stavebně, právně a chybí monitoring všech rizikových sesuvných území. Riziko potvrzuje i soudní znalec, podle něj je ale masivní sesuv vyloučen a při zachování průběžného monitorování by dálnice měla fungovat.

Zátěžová zkouška prackovické estakády dálnice D8. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Po devíti letech je hotov 16,4 kilometru dlouhý úsek dálnice D8 přes České středohoří. Na sobotní otevření může od 10 hodin přijít každý. Stále ale zaznívají hlasy, že zprovoznění dálnice je uspěchané a rizikové (více o problémech také zde).

Fotogalerie

Autostráda z Prahy do Německa stojí místo deseti už 15 miliard, začala se stavět v roce 1984, kdy byl za šest let postavený první úsek Řehlovice - Trmice.

V Ústeckém kraji vše začalo a nejproblematičtějším úsekem Bílinka - Řehlovice tu teď vše i končí. Aspoň v to všichni doufají.

V roce 2013 totiž došlo u Litochovic k sesuvu a část dálnice se musela stavět znovu. Spolu s ní i mohutná stabilizační opatření, jež mají riziko dalších sesuvů eliminovat. Propadání podpěry Prackovické estakády se přitom řešilo jen pár týdnů zpět (psali jsme o tom zde).

Autostrádu musí hlídat čidla

Ministerstvo dopravy ve čtvrtek povolilo otevřít dálnici od soboty 17. prosince k předčasnému užívání. Podkladem pro povolení stavby byl i odborný posudek stability svahů širšího okolí dálnice, včetně oponentního vyjádření České geologické služby ke stabilitní situaci,“ uvedlo ministerstvo v tiskové zprávě (více jsme psali zde).

Dálnici teď kvůli možným sesuvům musí hlídat desítky čidel, která hlášení posílají stavitelům. Pokud začnou posílat varovné signály, bude se provoz na autostrádě podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dle potřeby například zpomalovat nebo se omezí počet jízdních pruhů.

„Ať se to někomu líbí nebo ne, v této oblasti může v budoucnu dojít při extrémní srážkové činnosti nebo po jarním tání k pohybům svahu až k lokálním sesuvům,“ potvrzuje nutnost opatření soudní znalec Jiří Růžička.

Problémy podle soudního znalce Jiřího Růžičky

  • Stavba zasahuje až do chráněného ložiskového území Litochovice, investorovi proto byla uložena povinnost oslovit těžební organizaci, která měla stanovit podmínky pro ochranu ložiska – to se nestalo,
  • když se buduje jakákoli stavba, je podle stavebního zákona povinnost zajistit stavby v okolí proti jejím negativním účinkům; to se také nestalo,
  • i když jde o kritické území, byl zde proveden jen klasický inženýrsko-geologický průzkum bez zaměření na problematiku sesuvů,
  • v kritickém místě byl vybudován zhruba 9 metrů vysoký odřez svahu, a tím byla odlehčena spodní část fosilního sesuvu,
  • do zbudování zářezu dálnice D8 byl svah stabilní,
  • nebyl brán zřetel na varování odborníků,
  • první deformace v lomu byly zaregistrovány až 5. června 2013,
  • v roce 2010 a 2013 v oblasti došlo k extrémním srážkám,
  • v lomu Dobkovičky se přitom roku 2008 místo komorových odstřelů začaly používat clonové, což snížilo otřesy při trhacích pracích.

„Když se zachová monitorovací systém s průběžným vyhodnocováním, bude zajištěn bezpečný provoz. Problém bude stanovit kritické stavy. Vznik masivního sesuvu, jenž by smetl část dálnice, považuji za vyloučený, riziko pozvolného růstu deformací, uzavření a opravy dálnice nelze vyloučit,“ doplnil.

Podle šéfa ekologického sdružení Děti Země Patrika by se ale dálnice přesto zatím otevírat neměla. „Chybějí přeložky silnic a cest. Nemá všechna potřebná stavební povolení,“ říká ekolog, který se stavbou D8 zabývá už 22 let.

V současné chvíli čidla monitorují jen problematický úsek u mostu Prackovické estakády, jejíž jižní podpěra se propadala a vykláněla.

Rizikovost území

„Na zbývající části kritického úseku dlouhého 2,6 km v podstatě žádná opatření proti sesuvům udělána nebyla a monitoring, pokud se vůbec provádí, je nedostatečný. Je nutno mít na zřeteli, že i zde jsou staré sesuvy, které se mohou rozpohybovat,“ říká i Růžička.

Podle řady dalších odborníků v čele s geology Vladimírem Cajzem či Zdeňkem Hrochem se D8 vůbec neměla v sesuvném území stavět. Potvrdil to i Nejvyšší kontrolní úřad a ombudsman.

„O rizikovosti území v oblasti Dobkovičky - Litochovice - Prackovice z hlediska možnosti vzniku sesuvů se dlouhodobě ví a vědělo se o tom i při rozhodování o umístění stavby,“ připomíná Růžička.

„Přípravu a stavbu D8 projektanti a stavaři pod ‚dozorem‘ ŘSD zpackali, takže její náhlé zprovoznění rizikem být může, nebude-li prováděný a důsledně vyhodnocovaný monitoring. ŘSD přitom sděluje veřejnosti jen to, co samo chce,“ tvrdí Patrik.

V dnešní době s moderními technologiemi, technikou a hmotami lze dálnice stavět i v komplikovanějším území, ale musí se naslouchat znalcům, používat vhodné technologie a nepřehlížet rizika, jako tomu bylo právě u litochovického sesuvu z června 2013.

Chyběla preventivní opatření, říká znalec

Zásadní problém tu byl podle Růžičky ten, že se nedělala aktivní preventivní opatření, která by eliminovala rizikovost území, a nic se nedělo ani v době, kdy již byly známé první informace o pohybu svahu, které vznikly už v roce 2010.

„Poté, zejména v únoru 2011, kdy byly registrované první deformace železniční trati mezi lomem a dálnicí, bylo ještě dost času na účinný zásah, který by sesuvu z roku 2013 zabránil,“ míní Růžička.

Při prosincovém zátěžovém testu mluvčí ŘSD opakovaně ujistil, že dálnice je bezpečná. „Naštěstí k sesuvu došlo v době stavby. Nyní je vše zajištěno,“ prohlásil mluvčí Jan Rýdl.

„Opravdu naštěstí, protože podle slibů ŘSD se tu mělo už pět let jezdit,“ glosuje šéf Dětí Země, jež proti dálnici podaly v letech 2003 - 2012 celkem 26 žalob a třináctkrát vyhrály.

Teď soud řeší zatím poslední. „V ní namítáme nezákonné zamítnutí našeho návrhu na obnovu stavebního řízení pro úsek u Řehlovic dlouhý 4,7 km. Výsledek čekáme v květnu,“ sdělil Patrik.



Nejčtenější

Konflikt na koupališti v Dubí se odehrál jinak, tvrdí noví svědkové

Koupaliště v Dubí na Teplicku v den incidentu. NEPOUZIVAT

Zcela jiným způsobem popisují incident na koupališti v Dubí svědci, které oslovil server Romea.cz. Podle nejen romských...

V Dubí to vře, muže na místním koupališti napadli „přespolní“

Opuchlá tvář, podlitina pod okem, sešité víčko a ústní koutek - tak vypadá po...

Původně malicherná rozmíška mezi dvěma dětmi na brouzdališti v Dubí spustila konflikt, jehož následky bude město řešit...



Koupaliště zavádějí dvojí ceny. To je diskriminační, varuje inspekce

Za napadením nestojí naši Romové, říká starosta Dubí. Na koupališti proto...

Teplice a Krupka nemají plovárnu, a tak se zdejší lidé jezdí koupat do okolí. Tam je pak ale nával a mnozí přespolní...

Teplice - Sparta 0:4, všechny góly za půli, na třech se podílel Stanciu

Sparťanští fotbalisté společně oslavují branku v duelu s Teplicemi.

Sparťanští fotbalisté po dlouhé době svým fanouškům rozdávali radost. V utkání 4. kola v Teplicích vstřelili za poločas...

Odsouzený za zneužití 160 dívek zůstává ve vazbě. Soud ho nepropustil

Obžalovaný Jaroslav Půlpán u Vrchního soudu v Praze (16. 8. 2018)

Dvaadvacetiletý Jaroslav Půlpán se na svobodu hned tak nepodívá. Vrchní soud v Praze ve čtvrtek prodloužil jeho pobyt...

Další z rubriky

Studenti navrhli, jak by šlo oživit území bývalé plovárny v Krupce

Některé z vystavených studentských návrhů.

Studenti z Česka i zahraničí se zapojili do projektu, jehož cílem bylo vytvořit návrh, jak by se mohlo do budoucna...

Trať z Děčína do Střekova opraví za tři miliardy, lidé mohou psát podněty

Ilustrační snímek

Vlaky mezi Děčínem a ústeckým Střekovem budou jezdit po modernější trati. Správa železniční dopravní cesty do úprav...

Matka chce od nemocnice sto tisíc za to, že na ni lékař poslal policii

Matka nechtěla odejít od mimina, lékař na ni přivolal policii

Až k soudu se může dostat konflikt, který se na jaře odehrál na jednotce intenzivní a resuscitační péče ústecké...

Najdete na iDNES.cz