Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Část už hotové dálnice D8 zase mizí, dělníci musí odlehčit nebezpečný val

  11:06aktualizováno  11:06
Na stavbě u mostu v Prackovicích dělníci rozebírají kus dálnice D8. Konkrétně úsek na už hotovém násypu, který navazuje na estakádu. Stroje násyp odtěžují a odvážejí. Musí se totiž odlehčit, aby nebyl příliš těžký a neuvedl do pohybu nestabilní svah.

Stavba dálnice D8 v Prackovicích nad Labem. | foto: archiv obecního úřadu

Po odtěžení zeminy na její místo navezou specialisté 25 až 35 tisíc kubíků umělého lehkého kameniva.

Fotogalerie

„Odtěžování horních vrstev násypu u opěry Prackovické estakády ve směru na Lovosice bylo zahájené kvůli zamezení pohybu násypu a omezení vlivu na opěru,“ potvrdil Jan Studecký, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby.

Odtěženo bude přibližně 34 tisíc kubíků, které nahradí lehčené kamenivo. Potíž je, že násyp měl podle odborníků špatné základy, proto se tam nyní vrtají i díry na odvodnění (o důsledcích neodvodněné stavby jsme psali zde).

A jen odlehčení násypu stačit nebude, musí přijít i další drahé zajišťovací prvky. O nich dosud není definitivně rozhodnuto, projekt zajištění neexistuje, přesto se intenzivně pracuje.

„Může se jednat například o piloty či injektáže a bude to stát šílené peníze,“ řekl MF DNES renomovaný soudní znalec, který situaci na místě detailně zná. Své jméno kvůli možným postihům zveřejnit nechce.

Pilíře se propadají a vychýlily se do strany

V současné době se mimo odlehčení násypu zpracovává návrh technického řešení stabilizace opěry. Spočívá v ukotvení opěry a obnovení plášťového tření na pilotách.

„K tomu se přistoupí až na základě potřeby, která vyplyne z hodnocení výsledků měření,“ uvádí Studecký a dodává, že práce mají skončit do 5. prosince, budou stát zhruba 68 milionů korun a neohrozí termín otevření dálnice plánovaný na 17. prosince.

Současné deformace povrchu, kdy pomalu ujíždí svah u Prackovic, postihují jak násep u mostu, tak i samotné mostní pilíře, které se pozvolna, ale vytrvale propadají do země. A nejen to.

„Podle dělníků ze stavby se o několik centimetrů vychýlily do strany,“ přiblížila problém Andrea Svobodová Křešová, starostka obce Prackovice, nad níž estakáda stojí.

Přitom o potížích ŘSD i stát ví dávno. Od samého začátku před stavbou estakády v tomto nestabilním území varovali geologové. „Dnes už je situace ještě dramatičtější,“ tvrdí znalec.

První lokální sesuvy v zářezu dálnice přišly v roce 2010. Již v únoru 2011 byly zaznamenané deformace ve svahu nad rozestavěnou dálnicí, které se projevily porušením železniční tratě, což se několikrát opakovalo. A 7. června 2013 se nakonec svah utrhl.

Ohrožení je od sesuvu až k mostu, kde se těží

Dnes je dálnice ohrožena od tohoto sesuvu až k mostu, u něhož se teď těží. A zatímco původní sesuv již hlídají dobudované pilíře, dál žádné nejsou.

Podle geologa Vladimíra Cajze se tak může stát, že celá už hotová dálnice u Prackovic ujede.

„Dalo se to čekat. Jednou se mě student z Prackovic ptal, co bude s dálnicí D8. Řekl jsem mu s trochou nadsázky, že jednou budou slavnou obcí, protože až u nich dálnice skončí,“ říká Cajz.

Svah nad nedokončenou dálnicí je opět v pohybu:

Podle znalců a geologů jsou pod hotovým náspem četné smykové plochy starých sesuvů. „Průzkum z 90. let prokázal, že místy je hornina porušená i více než 40 metrů do hloubky. Sám jsem to dokumentoval,“ řekl Cajz.

To podle něj znamená, že stabilizační opatření budou velmi obtížně proveditelná a také nákladná. „Dechberoucí a zarážející je, že o této kritické situaci se již delší dobu ví, ale dodnes se s tím vůbec nic nedělá, nic se neděje,“ krčí rameny znalec.

Pilotáž s dělá až dodatečně

Výmluvná je situace po červnovém sesuvu v roce 2013 u Dobkoviček. Už v červenci zástupci společnosti Eurovia, která se na stavbě podílí, psali na ŘSD, že sesuv se musí bezodkladně odstranit.

„Celé území pod sesuvem postupně přechází do nového havarijního stavu. Hrozí v řádu několika měsíců aktivizace dalšího, podobného sesuvu,“ píše se ve zprávě. Ale sesuv zůstal na místě téměř dva roky.

Pikantní je, že právě z lomu, který podle státu za sesuv může a stát ho žaluje, dál stavba odebírá veškerý materiál.

Podle Cajze se D8 už při stavbě měla zajistit pilotáží, která se dělá až teď dodatečně. „Pustit provoz na dálnici, která není zajištěná, ač se ví, v jakých podmínkách je postavená a jaké nebezpečí hrozí, to je hazard s lidskými životy a hraničí to s veřejným ohrožením,“ dodal Cajz.

Křišťálová Lupa 2016




Hlavní zprávy

Levný kočárek?
Levný kočárek?

Za polovinu i levněji seženete kočárky na bazaru eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.