Zatímco firma jezdila za 25 korun/km, Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) přijde kilometr na 66 korun.
„Je to řešení v krizové situaci. DSÚK byla připravena dopravu převzít příští rok od července za 41 korun za kilometr. Nyní se k té ceně připočítává další suma za roční pronájem autobusů. Byli jsme TD Bus hozeni do situace, kdy jsme si museli rychle pronajmout autobusy a obyvatelům zajistit dopravu,“ uvedl krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek k výraznému zvýšení ceny.
Podle smlouvy kraj platil společnosti TD Bus za čtyři měsíce dopravy na Ústecku a Děčínsku 33,4 milionu korun, jeho DSÚK službu zajistí za 81,4 milionu. Rozdíl je tak 47,8 milionu.
Firma přitom tvrdí, že se to nemuselo stát, kdyby kraj místo založení vlastní dopravní společnosti jen navýšil platby smluvním dopravcům – a to o výrazně menší sumu.
„Nabízeli jsme kraji novou smlouvu s cenou 35 korun za kilometr, nereagoval. Místo toho bude jezdit podstatně dráž. Podle mne je jejich postup popřením práva,“ sdělil ředitel TD Bus Milan Toms s tím, že právníci firmy zvažují další kroky.
Podle opozice, jež se vznikem krajské dopravní společnosti od začátku nesouhlasila, tento experiment nedopadne dobře. I podle ní měl kraj po výrazném zvýšení platů řidičů, které nařídila vláda a kvůli němuž se dopravci ocitli v problémech, smlouvy ukončit a vysoutěžit nové.
Rada kraje bude příští týden řešit Litoměřicko
„Tak to udělaly další kraje, například Liberecký. My vytváříme krajský socialistický polopodnik, který nemůže dopadnout jinak, než že bude dražší,“ přiblížil své obavy krajský zastupitel Jiří Kulhánek.
Zatímco odborář Jiří Kuchyňka podal kvůli předražené krajské dopravě žalobu ke správnímu soudu, kraj dá TD Bus pokutu 48 milionů za neujeté kilometry na Litoměřicku, Ústecku i Děčínsku.
„Pokud to vezme takto po bolševicku, tak skončíme s dopravou v celém kraji. Je to pro nás likvidační,“ upozorňuje Toms.
To by znamenalo, že doprava může začít kolabovat v dalších pěti oblastech kraje. „Pokud ji ukončí, nebudeme schopni dopravu zajistit stoprocentně ve všech částech kraje. Budeme se ale snažit situaci vyřešit,“ slibuje Komínek.
Rada kraje bude přitom už příští týden řešit převzetí dopravy od TD Bus i na Litoměřicku a DSÚK zatím nemá ani jediný vůz, neboť první dvě výběrová řízení na jejich pořízení čekají na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Zatím si tak kraj 70 autobusů do konce června pronajímá a stoprocentně má DSÚK fungovat 1. července příštího roku.
„Věříme, že své autobusy budeme mít včas,“ dodal vedoucí krajského odboru dopravy Jindřich Franěk.