Po únorové částečné sanaci lze projet z Hřenska do Německa v jednom jízdním pruhu. (9. února 2011)

Po únorové částečné sanaci lze projet z Hřenska do Německa v jednom jízdním pruhu. (9. února 2011) | foto: Martin Adamec, MAFRA

Zpevnění skály u Hřenska přijde na 30 milionů, park žádá o dotaci

  • 0
Na sanaci nestabilního bloku, který ohrožuje provoz na silnici z Hřenska do Německa, potřebuje Národní park České Švýcarsko třicet milionů. Nyní je šance, že potřebné peníze získá z dotace.

Park má připravenou žádost o dotaci z Operačního programu životní prostředí na celkovou sanaci skály. Národní fond začne přijímat žádosti v polovině dubna.

Nestabilní masiv

Na skále, která silnici ohrožuje, se podepsaly necitlivé zásahy ze čtyřicátých let minulého století. Tehdy dělníci při rozšiřování silnice velký kus skály odstřelili a narušili tím její stabilitu.

Po loňských povodních už bylo nutné začít skálu permanentně hlídat.

Nejhorší je situace vždy v zimě, kdy se střídá mráz s táním sněhu.

"Aby žádost byla úspěšná, musí na sanaci přispět i ministerstvo životního prostředí, protože dotace nikdy není stoprocentní, a hlavně musí být ochotno vše předfinancovat. Jsme státní organizace, takže úvěry u nás nepřipadají v úvahu,“ upřesnil mluvčí parku Tomáš Salov.

Silnice byla donedávna na několik měsíců zavřená. Na konci února se po částečné sanaci otevřel alespoň jeden jízdní pruh. Nyní hlídají bezpečnost na silnici pohybová čidla a semafory. Pokud by se skála opět pohnula, na semaforech naskočí červená. (více zde)

"Po první sanaci sice bezprostřední nebezpečí nehrozí, ale jen jsme získali čas na další řešení problému. Podle pohybových čidel začne blok znovu dělat problémy a je třeba ho zakotvit k pevnějšímu masivu v podloží," popsal Salov stav masivu.

Soud rozhodne, kdo má v budoucnu havárie u silnic řešit

Kdy celková sanace začne, zatím nelze říci. Kromě peněz totiž situaci komplikují i zákony. Jeden říká, že zabezpečení skály je povinností parku, druhý, že odpovědnost nese majitel stavby pod nestabilním blokem.

"Když pod skálou někdo postaví dům nebo silnici, musí počítat s tím, že mu na to budou padat kameny," prohlásil Salov.

Aby bylo jasno, jak v podobných případech v Česku postupovat, podal park správní žalobu k soudu v Praze. "Leží to tam ale už dva roky a ještě nebylo ani první stání. A my bohužel nemáme šanci rychlost nějak ovlivnit," zlobí se mluvčí.

Vedení parku si přitom od rozhodnutí slibuje, že ať už bude jakékoli, udělá jednou provždy jasno, kdo má havarijní situace řešit.