Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ekologický povrch drahé cyklostezky vydržel pár dnů, obce žádají asfalt

  13:26aktualizováno  13:26
Cyklostezka Ploučnice, jedna z nejdražších v Česku, je dva měsíce od otevření téměř nepoužitelná. Kvůli nevhodnému povrchu jsou na ní vyjeté koleje, vymleté rýhy a nebezpečné kaluže štěrku. Starostové okolních obcí požadují, aby kraj nechal stezku vyasfaltovat. Tomu ale brání ochránci přírody.

Poničený úsek cyklostezky mezi Benešovem nad Ploučnicí a Malou Velení | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

„S povrchem cyklostezky, která je na většině míst z kaleného štěrku, jsme naprosto nespokojeni. Po přívalových deštích se někde vymlely celé kusy, na stezce se vyjíždějí koleje, štěrk se hrne doprostřed a do krajů a tvoří vrstvy, které jsou nebezpečné, hlavně v kopcích při sjezdech,“ říká místostarosta Benešova nad Ploučnicí Karel Vrbický.

Cyklostezka Ploučnice

Jedna z páteřních cyklostezek kraje začíná v Děčíně a vede přes Březiny, Soutěsky, Benešov nad Ploučnicí a Františkov n. Pl. do Starého Šachova, kde přechází do Libereckého kraje.

Stavba, jejímž investorem byl kraj, začala v roce 2012 a skončila loni, kolaudace proběhla letos v únoru a slavnostně byla trasa s číslem 15 otevřena 17. května.

Je dlouhá 10,7 kilometru a stála 99 912 582 korun, jeden kilometr trasy tak stál v průměru téměř 10 milionů korun.

Sdružení obcí Benešovska, kterého je Vrbický předsedou, už poslalo radě kraje dopis, aby situaci řešila. Ústecký kraj byl investorem a za několik úseků v celkové délce 10,7 kilometru zaplatil 99 912 582 korun. Jeden kilometr tak stál v průměru téměř 10 milionů, což cyklostezku postavenou firmou Viamont DSP řadí mezi vůbec nejdražší v Česku.

Podle vedení kraje je povrch cyklostezky udělaný přesně podle projektu.

„Kalený štěrk je samozřejmě náročný na údržbu a v případě povodně nebo přívalových dešťů náchylnější na poškození. Zatím jedna závada se objevila mezi Malou Velení a Benešovem nad Ploučnicí a je již v rámci reklamace řešena se zhotovitelem stavby,“ řekla mluvčí kraje Magdalena Hanáčková.

Viamont DSP ovšem zatím o žádné reklamaci neví. „Zatím nám nebyla doručena. Nevíme, co je reklamováno a k jakému poškození došlo,“ sdělil ředitel oblasti Inženýring společnosti Viamont DSP Zdeněk Pavel.

Proti povrchu z asfaltu se postavila CHKO České středohoří

O povrchu, který si investor zvolil, ředitel Pavel poznamenal, že kalený štěrk není pro cyklostezku šťastné řešení. Kalený štěrk je totiž jemné kamení zaválcované do podloží z kamene a hlíny. Obě tyto vrstvy by se měly spojit a vytvořit souvislou vrstvu. Jenže vzorky plášťů kol i deště je naopak vymílají.

Kraj se hájí tím, že udělat na stezce povrch z asfaltu, jak to požadují obce, není možné, protože se proti tomu postavila CHKO České středohoří kvůli ochraně vydry, lososa a žáby kuňky. Totéž prý platí i pro povrch ze zámkové dlažby, jaký je třeba na úseku Labské stezky z Libochovan do Velkých Žernosek.

Poničený úsek cyklostezky mezi Benešovem nad Ploučnicí a Malou Velení
Poničený úsek cyklostezky mezi Benešovem nad Ploučnicí a Malou Velení

Města podél Ploučnice se tak obávají příštího roku, kdy údržba cyklostezky podle smlouvy přejde z kraje na jejich bedra.

„Bojíme se, co pak s tím. Všechny stížnosti cyklistů na stav trasy samozřejmě budou padat na naše hlavy. My přitom nemáme na údržbu naprosto žádnou techniku, na válcování ani hutnění. Už teď abychom na to začali shánět peníze,“ poukazuje benešovský starosta Vrbický.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bývalá sladovna v Žatci je jednou z řady místních objektů, které by se mohly...
Žatec se příští rok v létě dozví, jestli jeho památky budou v UNESCO

Radnice v Žatci oznámila, že se v létě 2018 dozví, jestli se místní chmelařské památky dostanou na seznam světového dědictví UNESCO. Do té doby organizace...  celý článek

Testování buggyry na autodromu v Mostě.
Spory kvůli protihlukové vyhlášce v Mostě skončí pravděpodobně u soudu

Protihluková vyhláška v Mostě platí více než půl roku, přesto si lidé dál stěžují na hluk hlavně z místního autodromu. Město už uložilo kvůli porušování...  celý článek

Pohled z věže kostela sv. Štěpána na centrum Litoměřic.
Litoměřice se v dosud největším dopravním průzkumu ptají, jak lidé cestují

Radnice v Litoměřicích se pustila do zatím největšího průzkumu zaměřeného na dopravu a její budoucnost. Během podzimu navštíví tazatelé stovky domácností ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.