Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Krajské dopravě vládne zmatek a fronty. Autobusy zdražily, někde končí

  9:23aktualizováno  9:23
Start nového dopravního systému, který zavádí Ústecký kraj, začal velkými zmatky. Řidiči nevědí, kudy mají jet, chybí čipové karty, autobusy mají zpoždění. Nejhorší je situace v Teplicích, kde stovky naštvaných lidí musí stát v několikahodinové frontě na nové čipy.

V Teplicích nyní lidé stojí několikahodinové fronty na nové čipové karty. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

„Je to blázinec,“ povzdechla si žena na konci asi třicetimetrové fronty táhnoucí se od kanceláře dopravce, kde se vydávají nové čipové karty. Původně si chtěla kartu koupit u řidiče, jak před pár týdny radil dopravce i krajští úředníci.

Příčiny problémů

Změny souvisí s novou strategií Ústeckého kraje od 1. ledna 2015.

Kraj převzal meziměstské linky, nasadil na ně nové autobusy, změnil jízdní řády i ceny, některé spoje zrušil.

Časem chce zavést jednu čipovou kartu, na kterou budou moci lidé jezdit v MHD ve všech severočeských městech, mezi městy i ve vlaku.

Teplice jsou prvním městem, které kartu začíná zavádět, postupně se mají přidat další.

„Jeden řidič mi řekl, že 1. ledna dostal jen pět karet, druhý jich prý měl 10, třetí dostal 20. Každý je ale hned na Nový rok prodal. Proto jsem si nakonec musela stoupnout tady do fronty,“ líčila žena.

„Dnes mám odpolední směnu, snad to stihnu,“ poznamenala další žena na konci fronty.

Staré čipové karty přestaly v Teplicích kvůli propojení městské a nové krajské dopravy na silvestra platit a od 1. ledna musí mít všichni cestující nové. Podle dopravce se to týká zhruba 40 tisíc lidí.

Jenže anonymních karet, na kterých si lidé předplácejí jízdné, nemají řidiči dost. Vázne i výroba osobních karet, díky nimž cestující získávají slevu. Firma Arriva Teplice, která v Teplicích provozuje MHD, již oznámila, že na 21denní lhůtu na jejich kartách se lidé nemohou spolehnout.

Jednatel firmy Jan Gaisler se hájí tím, že podnik kvůli nesrovnalostem v systému musel karty začít prodávat později, než chtěl, že nemá dost zaměstnanců, a navíc nastaly komplikace s výrobou karet.

Řidič na zastávce vystoupil a podíval se, kam má jet dál

To ale není jediný problém. Autobusy nabírají kvůli novému způsobu placení i čtvrthodinová zpoždění. Zatímco dříve cestující sami házeli mince do pokladny u řidiče, nyní si řidič musí drobné vzít, případně lidem rozměnit. Řidiči mají karty také dobíjet.

Fotogalerie

„Jenže se stane, že nový elektronický systém zamrzne a dobít kartu prostě nejde,“ postěžoval si anonymně jeden z řidičů, který si na konečné vyměňoval s dalšími zkušenosti.

S novinkami souvisí také takřka kompletní přečíslování vozů MHD, což způsobilo mezi cestujícími zmatek. Mnozí se v nových linkách neorientují.

Dokonce i někteří řidiči přiznávají, že na nových trasách sami nevědí, kudy mají jet.

„K některým linkám jsem nedostal grafikon, znal jsem jen cílovou stanici. Na zastávkách jsem se musel podívat na jízdní řád, abych věděl, kde je další zastávka,“ popsal po směně jeden z řidičů.

„Chápu, že změny jsou velké, ale tomu nevěřím, grafikony dostávali,“ namítá na to jednatel Gaisler.

Cesta se mnohým prodraží, někde o autobus přišli úplně

Změny se netýkají jen Teplic. Další nastaly na meziměstských linkách po celém kraji.

Meziměstské linky převzal od 1. ledna 2015 Ústecký kraj, nasadil na nich nové autobusy, jízdní řády i ceny. Právě na nové ceny si ale lidé stěžují. Na většině míst totiž jízdné podražilo.

„Z Varnsdorfu do Jiřetína jsme s dítětem jeli za 29 a zpět za 40 korun. Před Novým rokem jsem platil 19 korun v obou směrech,“ zlobil se Martin Zika z Varnsdorfu.

Některé spoje kraj zrušil. „Úplně nás odřízli od světa. Do školy vozím devítiletého syna už dávno, ale ze školy musí sám, pěšky, jeden a půl kilometru. Jinak se domů nedostane, protože my jsme v práci,“ zlobí se Monika Šimáková z Dobrné-Brložce.

Autobusy jezdí do Dobrné každou hodinu. „Kdyby chtěl Ústecký kraj šetřit, tak nepřidá spoje do Dobrné, ale to udělal. Jestli to bylo na úkor toho, že přestaly jezdit k nám, tak je to sprosté,“ rozčilovala se.

„Moje maminka musí chodit ráno v půl páté do Dobrné, aby tady nastoupila do autobusu, který ji odveze do práce. V létě to ještě půjde, ale teď v zimě je to tragédie, sníh, vichr, jsem zvědavá, kdy se někomu něco stane,“ dodala.

 





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Krajský soud v Ústí nad Labem.
Bývalé vedení Úštěku před soudem čelí obžalobě z dotačního podvodu

Ústecký krajský soud projednává případ dotačních podvodů za 16 milionů korun. Obžalovaný je bývalý starosta Úštěku Bohumír Jasanský, jeho místostarostka a...  celý článek

Vyšetřovatelé a technici prohlížejí teplický byt, v němž při nočním požáru...
Při požáru bytu zemřelo čtyřleté dítě, otcův hněv na matku mírnila policie

Čtyřleté dítě zemřelo při nočním požáru v Teplicích. Hořelo v ložnici přízemního bytu. Z činžovního domu byli evakuováni všichni jeho obyvatelé. Hasiči s ohněm...  celý článek

Společenstvo zvonu vzniklo v dubnu 2013 a hned o měsíc později koupilo za 380...
Policie přijala oznámení, že se v Krupce manipuluje s volebními lístky

Policie se zabývá údajnou manipulací s volebními lístky v Krupce na Teplicku pro nadcházející sněmovní volby. Podezření na obchodování s hlasy mají i sociální...  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.