Pokud lidé s kočárky a senioři starší sedmdesti let překročí v krajském autobuse hranice Teplic, kde mají dopravu zdarma, stanou se bez zaplacené jízdenky černými pasažéry a bude jim hrozit pokuta až 1 500 korun.

Pokud lidé s kočárky a senioři starší sedmdesti let překročí v krajském autobuse hranice Teplic, kde mají dopravu zdarma, stanou se bez zaplacené jízdenky černými pasažéry a bude jim hrozit pokuta až 1 500 korun. | foto: Karel Pešek, MAFRA

V Ústeckém kraji začaly změny dopravy, úředníci je vysvětlují v ulicích

  • 18
Ústecký krajský úřad spustil prodej a nabíjení čipových karet, které začnou od 1. ledna platit v linkových autobusech a v teplické MHD. Dosud tomu bránily chyby v softwaru, kvůli kterým rozdílné systémy nespolupracovaly. Teď se chyby podařilo odstranit a v krajské dopravě tím začaly velké změny.

„Testy ve středu večer dopadly dobře. Vyzvali jsme dopravce, že už může prodávat čipové karty a dobíjet kupony,“ potvrdil vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jindřich Franěk.

Ústecký kraj převzal meziměstské a příměstské linky a chce vytvořit systém, ve němž lidé budou moci na jednu jízdenku cestovat po celém regionu. Využít ji půjde v MHD, v linkovém autobusu i ve vlaku.

Od 1. ledna vyjede na severočeské silnice 294 nových, zelených, klimatizovaných, nízkopodlažních autobusů, vypravovat je bude kraj. Nahradí některé meziměstské i příměstské spoje dosud provozované MHD.

Do systému se jako první zapojí i teplická MHD. V polovině roku se přidají České dráhy a další města. Vozy teplické MHD budou mít jiné číslování i trasy, lidé si musí koupit nové čipové karty. Anonymní, přenosnou kartu za 95 korun si mohou kupovat a dobíjet v kanceláři dopravce, od ledna i u řidiče.

„Možná to zpočátku způsobí zdržení, ale během pár dní se trh nasytí,“ míní hejtman Oldřich Bubeníček.

Úředníci vysvětlují změny na náměstích i nádražích

Za stejný poplatek si mohou lidé pořídit i personifikovanou kartu, na které bude jméno, datum narození a fotka, a jezdit se slevou.

„Personifikovanou kartu na jméno si mohou objednat i přes internet a dopravce jim ji zašle domů,“ řekl Franěk.

Výroba osobní karty trvá až 21 dní. Od 15. prosince si je mohou kupovat i lidé do linkových autobusů. Lidé si ale také budou moci kromě čipových karet koupit i papírovou jízdenku na 7 nebo 30 dní u řidiče.

Změny jsou značné, krajští úředníci proto od pondělí objíždějí kraj a na náměstích a autobusových nádražích vysvětlují lidem, co je čeká.

„Dostáváme mnoho připomínek, stížností, petic. Třeba jednu podepsalo 15 lidí z Lipové na Ústecku, kde bydlí 19 lidí. Chtějí zachovat spoj ve 3:40 ráno, kterým ale jezdí dva až čtyři lidé za měsíc,“ přiblížil Franěk.

Novou cenu spočítá webová aplikace

Ústecký kraj spustil na svém webu aplikaci, na které se lidé dozvědí, kolik za cestování od 1. ledna zaplatí, jaké mají možnosti a slevy (tarifní počítadlo zde).

Že kraj se změnou přichází nyní, není náhoda. K 31. prosinci končí osmileté smlouvy s dopravci a vedení kraje už od roku 2006 připravovalo nové.

Změny však vyvolávají spoustu spekulací. „Při debatě s lidmi v Děčíně jsem zaslechl, že meziměstské autobusy od 1. ledna dojedou jen na okraj města, kde lidé vystoupí, použijí MHD a na druhém konci města zase nastoupí. Je to fáma,“ říká Jakub Jeřábek z krajského úřadu.

Meziměstské spoje podle něj budou jezdit dál skrz město jako dosud. Jen je převezme kraj. Na zastávkách budou krajské linky označeny logem kraje a tarifem. Ceny a někde i trasy se však změní.

Většina meziměstských linek podraží

Většina meziměstských „krajských“ linek podraží. Třeba cesta z Teplic do Ústí autobusem teplické MHD dnes stojí 30 korun, od 1. ledna to bude „krajským“ autobusem o korunu víc.

„Někde podraží o tři i čtyři koruny, ale jinde zlevní. Jízdné mezi Kadaní a Chomutovem se sníží o korunu,“ řekl Jeřábek.

Nyní stojí cesta autobusem MHD z Teplic do Duchcova 20 korun. Od 1. ledna bude cestování po Duchcově v 1. zóně na krajských linkách stát 13 korun, ale v Teplicích zůstane na 20 korunách. Podle Jeřábka totiž kraj nechce konkurovat místním MHD.

Od 1. ledna bude také velký rozdíl, zda cestuje dítě ve věku 6 až 15 let, nebo žák ve věku 6 až 15 let. Třeba z Teplic do Ústí pojede dítě za 15 korun, žák za 11 korun.

„Žákovské jízdné je výmysl státu kvůli příspěvkům na dopravu a 62procentní slevě. Podle toho by děti na žákovské jízdné měly jezdit jen mezi bydlištěm a školou. My jsme se rozhodli, že mohou jezdit všude,“ řekl Jeřábek.

Rodiče by proto dětem měli zajistit čipovou kartu, při jejíž koupi doloží věk dítěte a to už ho pak nebude muset při cestování prokazovat.

V Teplicích zároveň od 1. ledna přestanou fungovat současné čipové karty. Jízdy načerno ale dopravce tolerovat nebude. Pokud bude někdo mít po Novém roce starou kartu, musí si koupit papírovou jízdenku a rychle pořídit novou kartu.