Jednatel dopravní společnosti Arriva Teplice Jan Gaisler

Jednatel dopravní společnosti Arriva Teplice Jan Gaisler | foto: Martin Adamec, MAFRA

Pokazilo se, co mohlo, hodnotí problémové změny teplický dopravce

  • 9
Teplický dopravce Arriva se zatím jako jediný zapojil do integrovaného systému dopravy Ústeckého kraje. Nyní se kvůli tomu potýká se zpožděními, nervózními cestujícími i řidiči a frontami u výdeje nových čipových karet. „Pokazilo se všechno, co se pokazit mohlo,“ říká jednatel firmy Jan Gaisler.

Co všechno se pokazilo?
Jednak se s výměnou karet začalo pozdě, tady je na vině Ústecký kraj. My jsme chtěli měnit karty už od 1. listopadu, ale kvůli dolaďování systému jsme mohli začít až od 1. prosince. Aby se výměna zrychlila, chtěli jsme otevřít ještě jednu kancelář, jenže se nedařilo sehnat lidi za přepážku. Nikdo to nechtěl dělat. A když už jsme je sehnali, starší žena hned 2. ledna zkolabovala, nezvládla stres.

Krajské dopravě vládne zmatek a fronty

Nápor je obrovský. Je potřeba vyměnit zhruba 40 tisíc karet, jen deset tisíc lidí požádalo o výměnu, zbytek chodí teď k přepážkám. Navíc nastal týdenní skluz s dodávkou karet. Teď vydáváme karty, které jsme měli vydávat 30. prosince. Karet u řidičů máme méně, ale průběžně je doplňujeme.

Kdy tedy lidé mohou počítat, že své objednané a zaplacené karty dostanou?
Ten skluz je přibližně týden.

Na nový systém si stěžují i řidiči. Říkají, že občas nevyjede z přístroje jízdenka lidem, kteří zaplatí, nebo že cestujícím nemohou dobít kartu.
Závada se nikdy nedá vyloučit, je to úplně nová věc. Řidiči se s tím učí pracovat.

Říkáte, že se řidiči učí. Oni si ale stěžují i na to, že nebyli dost proškolení.
Víte, někomu to jde s technikou pomaleji, jinému rychleji. Dřív nemuseli s cestujícími komunikovat a měli v odbavení minimální úlohu. Dosud cestující házel mince sám do pokladny, teď je od něho bere řidič a zjišťuje, kam cestující jede...

A to je další věc. Řidiči namítají, že je to zdržuje a oni kvůli tomu nabírají zpoždění.
Ano, protože cestující jsou neinformovaní. Řada lidí se dožaduje prvního nebo druhého pásma a ani neví, že už žádná pásma nejsou. A než se domluví, kam vlastně jedou, cestování se prodlužuje.

Jeden z řidičů líčil, že na čtyřech zastávkách kvůli tomu nabral zpoždění patnáct minut.
Ono si to sedne, chce to čas. Chápu, že pro cestující je to stresující: fronty na předprodeji, fronty u vozů, čekání, zda vůbec přijede. Každých pět minut dostáváme e-mail nebo telefonát se stížnostmi, nejsme schopni na všechny odpovídat. Za to se omlouvám, ale děláme všechno možné.

Máme tady na výpomoc lidi z jiných podniků společnosti Arriva, manželky zaměstnanců třídí karty a přiřazují je k žádankám. Další práce nás čeká příští týden, až začneme ze starých čipovek vracet peníze (lidé, kteří měli předplacené jízdné na kartách, jež přestaly 1. ledna fungovat, dostanou peníze zpět). Požádáme o výpomoc bývalé zaměstnance.

Chybí vám ale také asi třicet řidičů, protože mnozí odešli, když jste plošně snížili platy o pět procent, abyste uspěli ve výběrovém řízení a mohli dopravu dál provozovat. Jak to budete řešit?
Máme zapůjčené řidiče z ostatních společností a nové hledáme i s pomocí úřadu práce. Ke stoprocentní spokojenosti ale během dvou tří dnů situaci vyřešit nedokážeme. Budeme rádi, když obsadíme všechny spoje a budeme jezdit s nějakým rozumným zpožděním.