Mnohé linky dostaly nová čísla, některé trasy ze změnily.

Mnohé linky dostaly nová čísla, některé trasy ze změnily. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Tepličtí řidiči dál hrozí výpovědí, v jízdních řádech jsou další změny

  • 3
Novému řediteli firmy Arriva Teplice Petru Havlíkovi se ani po šesti týdnech ve funkci nepodařilo zklidnit situaci v teplické dopravě. Chtěl hlavně nahradit řidiče, kteří dali výpověď, jenže na poměry si stěžují už i další a hrozí výpověďmi.

Zmatky v dopravě vypukly 1. ledna, kdy Ústecký kraj zavedl rozsáhlé změny v meziměstských autobusových spojích, ke kterým se připojila i teplická MHD. Tepličtí šoféři dávali výpovědi, protože se jim nelíbilo, že se jim snížil plat a přitom přibyla práce.

Problémy s dopravou

Ústecký kraj od 1. ledna převzal meziměstské linky, změnil tarify, ceny i jízdní řády. Cestující si museli pořídit nové čipové karty.

Ke změnám se přidala jako první teplická MHD. Před kanceláří teplického dopravce se tvořily dlouhé fronty, kvůli zmatkům se bouřili cestující i řidiči, autobusy v celém kraji nabíraly zpoždění, některé nepřijely vůbec.

Po pár týdnech se situace zklidnila. Od 1. března se ale znovu změní časy u několik desítek spojů tak, aby se školáci dostali včas na vyučování, lidé do zaměstnání a aby spoje lépe navazovaly.

Na změny nejvíc doplatili cestující z obcí v okolí velkých měst. Kromě změn některých linek v nich přišli senioři o slevy, které jim poskytovaly městské dopravní podniky. V krajských autobusech nyní platí plné jízdné.

Vedení firmy to tehdy řešilo posilami, které do Teplic poslalo z Moravy a ze Slovenska. Havlík při nástupu do funkce počítal, že potřebuje asi dvacet řidičů. Posily jezdí po teplických ulicích stále a v pátek Havlík zopakoval, že dál shání asi dvacet lidí.

„Sháníme, ale je to dlouhá cesta. Naučit řidiče na trolejbus trvá měsíce,“ řekl.

Jenže teď si stěžují i ti, kteří zůstali. „Každá pokladní v supermarketu má svoji kasičku, kterou jen zasune do pokladny, ale my musíme nosit po kapsách třeba dva tisíce v mincích. Od začátku roku slibují, že dostaneme kasičky, jenže už je konec února a pořád nic,“ řekl jeden z nespokojených řidičů.

„Pokladničku máme zatím zkušebně v jednom voze, abychom získali poznatky, jak funguje,“ řekl k tomu ředitel Havlík. O stížnostech řidičů ale prý nic neví. „Oni naopak pokladničky odmítají, protože si na systém pytlíků zvykli,“ tvrdí.

Několik řidičů tvrdí, že chce odejít

Další stížnosti teplických řidičů se týkají srážek ze mzdy, když překročí limity, které mají na palivo. „To je normální i jinde v republice,“ reagoval Havlík. Dodal, že když řidič naopak palivo uspoří, dostane prémii. „Spotřebu ovlivní stylem jízdy,“ řekl.

Jenže řidiči popsali případ, kdy se rozpočítala srážka z platu mezi několik řidičů, kteří vůz řídili, bez ohledu na to, který z nich limit překročil. To se podle Havlíka teď už nemůže stát. „Udělali jsme nějaké změny a od 1. února vystřídá řidič jeden, maximálně dva vozy za směnu,“ namítl Havlík.

Několik řidičů však MF DNES sdělilo, že chtějí odejít a vědí o dalších, kteří zvažují to samé. Údajně jich má být znovu až dvacet. Havlík reagoval, že o tom nic neví a že během února podal výpověď jen jeden zaměstnanec.

Co by takový odchod pro teplického dopravce znamenal? „Nechci spekulovat,“ odpověděl Havlík. „Situace není jednoduchá, ale nechci ve vztahu k Ústeckému kraji ani k zaměstnancům přilévat olej do ohně. Tím se nic nevyřeší,“ doplnil.

Další změny v krajské dopravě od 1. března

Obrovské změny v dopravě nastaly kvůli tomu, že Ústecký kraj převzal meziměstské linky, poslal na ně své moderní zelené autobusy, změnil tarify, ceny i jízdní řády. Cestující si museli pořídit nové čipové karty, na které stáli dlouhé fronty. Změny provázely velké zmatky, autobusy nabíraly zpoždění, některé nepřijely vůbec. Cestující i řidiči se bouřili.

Ke změnám se přidala jako první teplická MHD. V budoucnu chce kraj sjednotit dopravu tak, aby lidé mohli na jednu jízdenku jezdit po městech, mezi nimi i vlakem.

Po pár týdnech se situace zklidnila. Starostové několika obcí si ale stěžovali, že jízdní řády jsou postaveny tak nešikovně, že kvůli nim žáci chodí pozdě na vyučování.

Ústecký kraj proto od 1. března mění desítky autobusových spojů. „Kvůli změně jednoho školního spoje se musely změnit i všechny navazující. Ale ve všech případech jde jen o minutové změny,“ říká mluvčí kraje Lucie Dosedělová. Kraj několik spojů i přidá, třeba na Teplicku jich bude jezdit víc do Přítkova a do průmyslové zóny v Krupce.

Kraj chystá změny i v okolí Litoměřic, Štětí a Úštěku, kde chce reagovat na plánovanou uzavírku Tyršova mostu v Litoměřicích, k níž má dojít na přelomu března a dubna. Všechny změny naleznou cestující na stránkách krajského úřadu.