Miniauto německých konstruktérů porazilo formuli studentů. Kvůli dešti

  • 6
Neobvyklý závod odstartoval v úterý v areálu továrny Hennlich v Litoměřicích. Na trať vyrazila formule E Force vyrobená studenty ČVUT a speciálně upravený osobní vůz igus německých konstruktérů. Litoměřická firma závod uspořádala, aby k technice přilákala mladé lidi.

„Podporujeme studenty a projekt ČVUT a firma igus nám zase dodává některé součástky. Tady změřili své síly,“ řekl mluvčí firmy Martin Jonáš.

Před závodem na sto metrů byly sázky jasně ve prospěch českých mladých mozků ve formuli s přezdívkou Chiara, přestože na trati byla voda a začal padat déšť se sněhem. Po odmávnutí startu formule také první metry vedla. Do cíle ale dorazila s velkou ztrátou, zradilo ji právě deštivé počasí.

„Začátek vypadal dobře, pak jsem musel zpomalit. Podmínky pro formuli nebyly nejlepší, začala mi podkluzovat kola. Měli jsme nasadit měkčí,“ řekl v cíli promoklý řidič a jeden z konstruktérů formule František Pech.

Studenti připravují čtvrtý model

Chiara je už třetí formulí, kterou studenti ČVUT postavili. Váží 278 kilogramů, její zadní kola pohání dva elektromotory o celkovém výkonu 96 koní a zrychlit z nuly na sto kilometrů dokáže za 3,6 sekundy. V soutěži Formula Student v Itálii získala 2. místo. Nyní už je hotová koncepce čtvrtého modelu.

„Na závody musíme mít každý rok zcela novou. V únoru se tak musí začít stavět, aby v červnu vyjela a v červenci mohla závodit,“ řekl k pravidlům soutěže vedoucí technické laboratoře ČVUT Vít Hlinovský.

Vůz igus, který Chiaru porazil, je sériově vyráběný benzinový Smart, u kterého konstruktéři vyměnili 56 kovových ložisek za plastová. Jsou lehčí, odolnější, i o 40 procent levnější. Ten, který soupeřil v Litoměřicích, už po světě bez problému najezdil 75 tisíc kilometrů, ve sněhu i poušti.

„Tohle vítězství jsem ale nečekal,“ řekl jeho řidič Karl Weinmeister.