Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Miniauto německých konstruktérů porazilo formuli studentů. Kvůli dešti

  17:04aktualizováno  17:04
Neobvyklý závod odstartoval v úterý v areálu továrny Hennlich v Litoměřicích. Na trať vyrazila formule E Force vyrobená studenty ČVUT a speciálně upravený osobní vůz igus německých konstruktérů. Litoměřická firma závod uspořádala, aby k technice přilákala mladé lidi.

„Podporujeme studenty a projekt ČVUT a firma igus nám zase dodává některé součástky. Tady změřili své síly,“ řekl mluvčí firmy Martin Jonáš.

Před závodem na sto metrů byly sázky jasně ve prospěch českých mladých mozků ve formuli s přezdívkou Chiara, přestože na trati byla voda a začal padat déšť se sněhem. Po odmávnutí startu formule také první metry vedla. Do cíle ale dorazila s velkou ztrátou, zradilo ji právě deštivé počasí.

Fotogalerie

„Začátek vypadal dobře, pak jsem musel zpomalit. Podmínky pro formuli nebyly nejlepší, začala mi podkluzovat kola. Měli jsme nasadit měkčí,“ řekl v cíli promoklý řidič a jeden z konstruktérů formule František Pech.

Studenti připravují čtvrtý model

Chiara je už třetí formulí, kterou studenti ČVUT postavili. Váží 278 kilogramů, její zadní kola pohání dva elektromotory o celkovém výkonu 96 koní a zrychlit z nuly na sto kilometrů dokáže za 3,6 sekundy. V soutěži Formula Student v Itálii získala 2. místo. Nyní už je hotová koncepce čtvrtého modelu.

„Na závody musíme mít každý rok zcela novou. V únoru se tak musí začít stavět, aby v červnu vyjela a v červenci mohla závodit,“ řekl k pravidlům soutěže vedoucí technické laboratoře ČVUT Vít Hlinovský.

Vůz igus, který Chiaru porazil, je sériově vyráběný benzinový Smart, u kterého konstruktéři vyměnili 56 kovových ložisek za plastová. Jsou lehčí, odolnější, i o 40 procent levnější. Ten, který soupeřil v Litoměřicích, už po světě bez problému najezdil 75 tisíc kilometrů, ve sněhu i poušti.

„Tohle vítězství jsem ale nečekal,“ řekl jeho řidič Karl Weinmeister.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Opravna železničních vagonů Ryko.
V nové děčínské hale dokážou opravit dvanáct nákladních vagonů naráz

Novou halu otevřela děčínská firma Ryko, která je jednou z největších evropských opraven nákladních železničních vozů. Hala stála přes šedesát milionů korun a...  celý článek

Pohled z věže kostela sv. Štěpána na centrum Litoměřic.
Litoměřice se v dosud největším dopravním průzkumu ptají, jak lidé cestují

Radnice v Litoměřicích se pustila do zatím největšího průzkumu zaměřeného na dopravu a její budoucnost. Během podzimu navštíví tazatelé stovky domácností ve...  celý článek

Strážník a amatérský historik Tomáš Rotbauer.
Důl Richard žádný nacistický poklad neukrývá, říká amatérský historik

Závaly hluboko v útrobách bývalé nacistické podzemní továrny v dole Richard u Litoměřic jsou dodnes neprozkoumané. Roky se o nich tradovalo, že je při ústupu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.