Na stavbě D8 začal úklid hlíny a kamení z rok a půl starého sesuvu

  • 25
Na rozestavěné dálnici D8 u Litochovic na Litoměřicku začalo odstraňování masy hlíny a kamení z loňského sesuvu. Sanace potrvá do dubna, celá dálnice by měla být hotová do konce roku 2016.

„K tomu, aby dálnice D8 byla propojena, chybí jen málo. Je ostudou státu, že tato klíčová komunikace ještě nestojí,“ řekl na místě Dan Ťok, který by měl nahradit ve funkci ministra dopravy Antonína Prachaře.

Podle Ťoka je termín dokončení dálnice do konce roku 2016 reálný. „Dnes jsem se informoval o situaci se zhotoviteli stavby a věřím, že do tohoto termínu bude dálnice skutečně hotová,“ poznamenal.

Že dálnice ještě není hotová, považuje za ostudu i ministr financí Andrej Babiš, který na zahájení prací přijel také.

„Já říkám, že bych to možná postavil sám, rychleji a po rovině a levněji. Je obrovská ostuda, že za 21 let jsme postavili 76 kilometrů dálnice za 40 miliard korun. To je totální paralýza, neschopnost státu fungovat jako firma,“ řekl Babiš.

První etapa sanace přijde na téměř 72 milionů korun. Jde však jen o začátek obřích výdajů: v rozpočtu je na sanaci svahu a zasypané dálnice připravena více než miliarda.

Zemina ze sesuvu poslouží na stavbě dálnice

Sesuv rozestavěnou dálnici zavalil loni na začátku června. Sanaci předcházel geologický průzkum a spory o to, jak urychlit výběr zhotovitele stavby. Ředitelství silnic a dálnic chtělo, aby hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček vyhlásil stav nebezpečí. Ten ale namítl, že k tomu nejsou zákonné podmínky a ředitelství může využít paragrafu pro mimořádné postupy ve stavebním zákoně (o sporu zde).

Ředitelství silnic a dálnic tak nakonec postupovalo. Zhotovitele sanace, konsorcium firem Eurovia CS, Metrostav, Stavby mostů Praha a Berger Bohemia, vybralo bez řádného výběrového řízení. Tím si vysloužilo kritiku například organizace Děti Země (o výběru zde).

Hlavní část sanačních prací by měli dělníci zvládnout do konce roku. „Nejprve musíme vytěžit horní část sesuvu, protože tlačí na spodní část, která je nejnebezpečnější. Poté je třeba zajistit odvodňovací strouhy a retenční nádrže,“ upřesnil postup prací mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Stovky tisíc tun sesunuté zeminy následně poslouží na jiném úseku rozestavěné dálnice. V Řehlovic ji dělníci použijí na stavbu ramp mimoúrovňové křižovatky.