Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Začíná pálení kalů z Ostravy, do cementárny je vozí čtyři kamiony denně

  8:28aktualizováno  8:28
Cementárna Lafarge v Čížkovicích na Litoměřicku v pátek obnovuje po zimní pauze výrobu. Od příštího týdne bude využívat jako palivo kaly z ostravských ropných lagun, jež odborníci označují za nebezpečný odpad. Pálení kalů se lidem nelíbí, podle cementárny však nic nehrozí.

Ropné kaly z bývalé ostravské chemičky po smíchání s vápnem. | foto: Karel PešekMF DNES

"Že cementárna zahajuje výrobu, to samozřejmě víme. Ale že bychom chystali nějaké další akce, to zatím ne. Čekáme na odpovědi na naše protesty nebo stížnosti," uvedl jeden z odpůrců pálení a dovážení kalů na sever Čech Raul Cruz.

Občanské sdružení Proti kalům podalo proti dovážení kalů a jejich pálení na Litoměřicku mimo jiné stížnost třeba i k Evropské komisi. "Večer máme jednání s právničkou," dodal další aktivista Libor Pisklák.

Ostravské kaly

110 tisíc tun kalů z ostravských lagun se změnilo přidáním vápna na palivo nazvané Geobal 4. O jejich likvidaci se postará cementárna v Čížkovicích na Litoměřicku, která má povolení na spoluspalování nebezpečných látek.

Kaly se loni na podzim převezly na skládku Celio u Litvínova. Proti tomu původně vedení Ústeckého kraje protestovalo, ale pak přepravu povolilo.

Kaly se budou šest let postupně spalovat v Čížkovicích. Důvodem pro převážení je prý to, že na severu Moravy není vhodné spalovací zařízení.

Ostravské laguny jsou místem, kde se ropný odpad ukládal po celé 20. století. Stát uvolnil miliardy korun na likvidaci lagun pro sdružení Čistá Ostrava.

Obnovená výroba v cementárně po pravidelné zimní odstávce začala zajímat také okolní úřady. "Budeme se tím samozřejmě zabývat. Teď ale vyčkáváme, uvidíme, co ukážou nejbližší měření," řekl vedoucí odboru životního prostředí radnice v Litoměřicích Pavel Gryndler.

Pro samotnou cementárnu je pátek především zahájením výroby. Spalování geobalu nechce z pochopitelných důvodů společnost příliš rozebírat.

"Z našeho pohledu nejde o žádnou senzaci. Prostě rozšíříme portfolio látek, které u nás spalujeme, o Geobal 4. V podstatě jím nahradíme kaly z litvínovského Růžodolu, které jsme pálili dosud a které měly velmi podobné složení," uvedla mluvčí Lafarge Cement Milena Hucanová.

Lidi straší další tuny ostravských kalů

Závod při výrobě cementu spaluje dvacet různých látek, včetně drcených pneumatik či odpadních olejů, které jinak než kontrolovaným pálením nelze likvidovat. Hucanová dodala, že zvláštní listopadová spalovací zkouška potvrdila, že při spalování geobalu cementárna nevypouští nic, co by porušovalo předpisy a nařízení (o spalovací zkoušce čtěte zde).

Cementárna se nyní hájí také dalšími úpravami. Během dvouměsíční odstávky například vylepšila elektrostatický filtr. "Díky tomu se sníží emise prachu," vysvětlila Hucanová. Právě vysoká prašnost je přitom problém, který obyvatele Lovosic a okolí trápí dlouhodobě.

Nejvíc nejistot kolem cementárny ovšem stále souvisí se spalováním ostravských kalů. A klid nespokojeným lidem nepřináší ani spekulace, že na Ostravsku je 110 tisíc tun dalších kalů. Také ty by se teoreticky mohly likvidovat na severu Čech.

"Tohle se mi samozřejmě nelíbí. Hlavně proto, že to je nesystémové. Opět se jedná o to, že by se tyhle látky musely převážet přes celou republiku. A to kritizujeme od začátku," upozornil Gryndler.

Pálení budeme sledovat, slibují aktivisté

Na skládce Celio u Litvínova je nyní 110 tisíc tun, které státní i krajské úřady dovolily převézt z Ostravska na sever Čech. Postupně se budou dovážet k pálení v Čížkovicích. "Zatím tu ale není nic, přivážet se začnou nejspíš v pondělí," uvedla Hucanová. Denně by to měly být čtyři kamiony.

Jejich návěsy budou zakryté víkem, aby geobal netrousily podél silnic. Při pálení se pak budou používat maximálně tři tuny za hodinu. Jak vše probíhá, si mohou zájemci sami prohlédnout při dnech otevřených dveří. První cementárna připravila na příští čtvrtek.

Sledovat pálení kalů budou i aktivisté ze sdružení Proti kalům. Osobně už to ale nebude dělat Cruz. "Já jsem původně z Ústí nad Labem, ale nyní jsem využil možnosti a odstěhoval se do jižních Čech. Částečně je to i kvůli kalům," prohlásil Cruz.

Právě další znečištění severních Čech dovezením kalů z Ostravska lidé kritizují nejvíc. V loňském roce kvůli tomu protestovali obyvatelé nejen z Litoměřic, ale také z Teplic či Mostu (o protestech více zde). Vedle samotného dovážení kalů jim vadí hlavně přístup státních i krajských orgánů, které to umožnily.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Opravna železničních vagonů Ryko.
V nové děčínské hale dokážou opravit dvanáct nákladních vagonů naráz

Novou halu otevřela děčínská firma Ryko, která je jednou z největších evropských opraven nákladních železničních vozů. Hala stála přes šedesát milionů korun a...  celý článek

Ilustrační snímek
U liboucheckého tunelu se srazilo auto s karavanem, dálnice D8 stála

Před liboucheckým tunelem na dálnici D8 se ráno ve směru na Prahu srazilo osobní auto s karavanem. Při nehodě byli zraněni dva lidé a tunel musel být uzavřen....  celý článek

Společenstvo zvonu vzniklo v dubnu 2013 a hned o měsíc později koupilo za 380...
Policie přijala oznámení, že se v Krupce manipuluje s volebními lístky

Policie se zabývá údajnou manipulací s volebními lístky v Krupce na Teplicku pro nadcházející sněmovní volby. Podezření na obchodování s hlasy mají i sociální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.