Ústí chce zachránit poslední tramvaj, může z ní být exponát či kavárna

  13:15aktualizováno  13:15
Nové vedení Ústí nad Labem se rozhodlo najít vhodné využití pro historickou tramvaj, která ve městě jezdila do ukončení tramvajového provozu v roce 1970. Poté sloužila v Ostravě a Liberci, v roce 2007 se vrátila do Ústí. Od té doby je uložená v depu dopravního podniku, který se jí hodlal zbavit.

Tramvaj po zrušení provozu v Ústí nad Labem sloužila v Ostravě a poté v Liberci. V ústecké vozovně je odstavená od roku 2007 a chátrá. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

„Máme zájem, aby tramvaj zůstala v Ústí nad Labem a aby tu byla zachována. Chceme navazovat a poukazovat na tradice města a tramvaje jsou jednou z nich,“ řekl náměstek primátora Martin Hausenblas.

Způsob využití tramvaje vyrobené v roce 1960 bude společně s dopravním podnikem hledat skupina nadšenců a odborníků. „Tramvaj by mohla sloužit jako muzejní exponát nebo jako originální kavárna,“ naznačil možné využití vozu historik a zastupitel města Martin Krsek.

Prvním krokem bude zajistit pro tramvaj lepší uskladnění. Stroj totiž stojí v předlické vozovně na volném prostranství, kde na dešti koroduje.

„Řešením může být výstavba provizorního přístřešku nad tramvají,“ uvažuje ředitel dopravního podniku Radek Chobot. Historik Krsek podotkl, že tramvaj také musí rychle projít nutnou údržbou.

„Zejména je nutné nakonzervovat ji olejem, aby byla zajištěná proti další degradaci,“ podotkl Krsek. Podle něj by bylo ideální, aby se obojí stihlo ještě do konce roku.

Už tento týden chtějí nadšenci iniciovat založení spolku, jenž by se měl stát partnerem dopravnímu podniku při řešení budoucnosti tramvaje. „Spolek by měl sdružovat dobrovolníky, kteří by si péči o tramvaj vzali za svou,“ dodal historik.

Rekonstrukce bude v řádu milionů korun, odhaduje ředitel

Do procesu záchrany tramvaje se zapojili také konzultanti z Národního technického muzea či Zubrnické muzeální železnice. Dialog skupiny a dopravního podniku by měl začít příští rok. Kdy by mohlo dojít ke shodě ohledně využití tramvaje, lze zatím jen odhadovat.

„Je to proces, jehož délku neumím odhadnout. Ale nemělo by se to uspěchat,“ poznamenal Krsek.

Největší problém budou peníze, jelikož tramvaj bude nutné pro zmíněné účely opravit. „Rekonstrukce bude v řádu milionů korun,“ míní ředitel Chobot. Upřesnil, že řeč je zhruba o dvou až třech milionech.

 Historik Krsek nevyloučil možnost uspořádání sbírky, náměstek Hausenblas pak využití úspor v rozpočtu.

Nadšenec Vít Čepický, který vývoj ústecké MHD dlouhodobě sleduje, už dříve poukázal, že dopravní podnik péči o tradice zanedbává. „Zatímco jinde se o historická vozidla pečlivě starají, v Ústí se na jakoukoli formu zachovávání historického odkazu kašle,“ řekl.

To by se nyní mělo změnit. „Naším zájmem je, aby podnik neplnil jen svou základní funkci provozovatele MHD, ale aby také začal pečovat o tradici, z níž vychází,“ uvedl Krsek.

Autor:

Nejčtenější

Sparta - Teplice 0:1, další blamáž, zmar dokonal v závěru Moulis

Sparťanští hráči před utkáním proti Teplicím. Zleva: Srdjan Plavšić, Lukáš...

Fotbalová Sparta je v herních troskách. V jediném nedělním utkání 18. kola Fortuna ligy doma podlehla 0:1 průměrným...

Vyslat pár pluků z Litoměřic, Československo by nebylo, míní historik

Historik Filip Hrbek

V napjaté situaci kolem vzniku ČSR, kdy se pohraničí chtělo připojit k Rakousku, přišel litoměřické posádce rozkaz...

Jsme divoký sever, řekla vyhozená úřednice, když dostala cenu za odvahu

Nadační fond proti korupci již poosmé udělil Ceny za odvahu. Ty jsou určeny...

Bývalá úřednice Jana Moravcová, nedávno vyhozená z České inspekce životního prostředí, student Lukáš Blažej a aktivisté...

Svah s trhlinami u dálnice D8 skrývá staré sklepy, odhalily sondy

Dopravní omezení na Dálnici D8. Část vozovky je uzavřena kvůli nestabilnímu...

Svah, jehož část v červnu 2013 zavalila dálnici D8 na Ústecku a kde se nyní objevily nové trhliny, ukrývá v podzemí...

Historická vybydlená ulice v Ústí mizí z mapy, zakousl se do ní bagr

Zdevastované domy v Ústí nad Labem v ulici Na Nivách

Začala demolice rozpadajících se bytových domů v ulici Na Nivách v ústeckých Předlicích. Je rozdělena do dvou etap. V...

Další z rubriky

Ralsko není žádný český Černobyl, říká nejmladší starosta

Miloslav Tůma stojí u největší bolístky Ralska: Kyjeváků v Ploužnici. Dnes...

Rozlohou čtvrté největší město v republice má nového starostu. Teprve šestadvacetiletý Miloslav Tůma má v kapse ještě...

Oprava bazénů na Klíši má začít, dokončení se nejspíš stihne v termínu

Studie areálu Plavecké haly Klíše

Čtyři roky zavřený plavecký areál v Ústí na Klíši se po letech chátrání dočká celkové opravy. Město podepsalo smlouvu s...

Mrtvý měl bodné rány i v obličeji, řekla znalkyně k vraždě v Bitozevsi

Zleva Tomáš Pavlis a Adam Kužel obžalovaní z vraždy u Bitozevsi před ústeckým...

V Ústí nad Labem pokračovalo soudní líčení se dvěma mladíky obžalovanými z brutální vraždy devatenáctiletého muže v...

Najdete na iDNES.cz