Bývalý místopředseda Věcí veřejných Tomáš Jarolím je známý svými ostrými výroky, kterými kritizuje podezřelé nakládání s veřejnými penězi.

Bývalý místopředseda Věcí veřejných Tomáš Jarolím je známý svými ostrými výroky, kterými kritizuje podezřelé nakládání s veřejnými penězi. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Slova o okrádání řeší soud, Eurovia chce po exvéčkaři Jarolímovi omluvu

  • 0
Zastupitel Teplic a bývalý místopředseda Věcí veřejných Tomáš Jarolím stanul kvůli svým výrokům opět před soudem. Občanskoprávní žalobu na něj podala firma Eurovia, která stavěla později zvlněný úsek dálnice D47 o Ostravy. Firmě se nelíbilo prohlášení Jarolíma, že stát při stavbě přišel o půl miliardy korun.

"K žádnému obohacení, podvodnému jednání nedošlo. Žalovaný hrubě poškodil dobré jméno firmy, chceme omluvu," uvedla mluvčí Eurovia CS Petra Kučerová.

Jarolím tvrdí, že vycházel z podkladů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které stavbu zadalo. Připouští, že částka nemusí být zcela přesná, ale jinak trvá na svém.

Na potíže s dálnicí se přišlo hned po jejím dokončení, kdy se na sklonku roku 2011 začala vlnit. ŘSD vytvořilo pracovní skupinu, která zjistila, že Eurovia použila do podloží jiný materiál. Místo ve smlouvě uvedené vysokopecní strusky nalezly  sondy odpad: hadry, kusy pneumatik a ocelárenskou strusku.

Audit ŘSD hovoří v neprospěch Eurovia

Jarolím obratem uspořádal loni v lednu tiskovou konferenci, na níž zveřejnil své trestní oznámení podané kvůli nekvalitní silnici a při které padla slova o podvodu a rozkrádání státních peněz ve výši 536 milionů. Eurovia namítala, že splnila všechny normy a žádá, aby se Jarolím prostřednictví České tiskové kanceláře omluvil.

Firma opřela svou strategii o tvrzení, že s použitím ocelárenské strusky souhlasilo ŘSD, to ale u ústeckého krajského soudu popřel bývalý i současný ředitel ŘSD.

"Žádný dokument, který by to potvrzoval, není," shodli se. Navíc výpovědi k soudu pozvaných představitelů ŘSD vyzněly v neprospěch Eurovie.

Bývalý šéf ŘSD René Poruba dokonce předložil interní audit, podle něhož skutečně k předražení došlo.

"Předražení stavebních nákladů v důsledku použití levnějšího materiálu a fakturování materiálu dražšího je jednoznačně prokázáno. Bezpochyby se jedná o objem řádově v desítkách milionů korun," přečetl Poruba ze zprávy. Současně ale nesou vinu i lidé z ŘSD, kteří na stavbu měli dohlížet.

Rozsudek by mohl padnout v listopadu

Kvůli nekvalitně zhotovenému úseku D47 podalo ŘSD na 12 žalob, v nichž zmiňuje zhruba tisíc vad na tomto sedmikilometrovém úseku. ŘSD kvůli tomu podalo i trestní oznámení, to ale policie před měsícem odložila.

Dozorující státní zástupce pak zamítl i stížnost ŘSD proti odložení kauzy, ředitelství se proto obrátilo na Generální inspekci bezpečnostních sborů.

Podivný úsek D47

Náklady na odstranění závad na úseku odhaduje ŘSD na 1,8 miliardy korun. Za stavbu celého sedmikilometrového úseku dálnice zaplatilo zhruba 4,5 miliardy. Některé reklamace stavební firma Eurovia CS uznala, o jiné stále běží spory.

Nicméně policie současně prověřuje trestní oznámení, které kvůli stavbě dotčeného úseku podal právě Jarolím. Ten přitom kvůli veřejnému komentáři při podání oznámení nyní stojí před soudem, což ve světle podivností kolem stavby považuje za absurdní.

 "V normálně fungující společnosti by státní zástupce žaloval toho, kdo podvádí. Místo toho jsem žalovaný já," prohlásil rozpačitě Jarolím.

Ústecký krajský soud v pondělí vyslechl jen zmíněné dva ředitele ŘSD a projednávání žaloby odročil na listopad, kdy pravděpodobně vynese verdikt. Kromě toho se s Jarolímem kvůli stejné věci soudí i ředitel Eurovia CS Martin Borovka.