Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ochranáři zabránili stržení nestabilní skály nad železnicí do Saska

  8:23aktualizováno  8:23
Správa CHKO Labské pískovce zabránila zbourání jedné z nejatraktivnějších skalních stěn Labských pískovců, Žlebské jehly. Strhnout ji chtěla Správa železniční dopravní cesty, protože skála je nestabilní a ohrožuje provoz na železnici.

Žlebskou jehlu lze podle posudku Akademie věd zabezpečit i bez bourání | foto: Ondřej Holý

"Ze znaleckého posudku, který si správa CHKO nechala zpracovat, vyplývá, že pro bezpečnost trati je dostačující stabilizace této unikátní skalní dominanty," informoval Karel Stein z oddělení ochrany krajiny Správy CHKO Labské pískovce.

Žlebská jehla ční u Dolního Žlebu na Děčínsku nad železniční tratí mezi Děčínem a Drážďany.

"Objekt již prakticky sanovat nelze a alespoň částečné odbourání je nevyhnutelné," uvedl loni na podzim mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský. Správa se tehdy odvolala na dva znalecké posudky z jara 2013, v nichž se píše o nebezpečí zřícení masivu.

Správa CHKO se ale nyní rozhodla, že povolení ke zbourání stěny nedá. Rozhodla tak na základě posudku Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd ČR, který stanovisko správců železnic vyvrátil.

"Ani z předložených posudků a ani z předložených měření nelze vyvodit závěr o nezbytnosti odtěžit Žlebskou jehlu," stojí v posudku Akademie věd.

Správci železnice se ještě mohou odvolat

"Posudek Akademie věd ukázal, že existuje i jiné řešení než odtěžení věže. Pro přírodu v kaňonu Labe bude rozhodně šetrnější," uvedl šéf Správy CHKO Labské pískovce Pavel Kříž.

Správa železniční dopravní cesty se ještě může odvolat na ministerstvo životního prostředí. Zda to udělá, zatím není jasné.

"Touto záležitostí se budeme zabývat v momentě, kdy nás CHKO Labské pískovce se svým stanoviskem oficiálně seznámí," sdělil Marek Illiaš z odboru komunikace firmy.

Rozhodnutí správy CHKO vítají horolezci, kteří proti záměru strhnout oblíbenou a hojně využívanou stěnu protestovali.

"Výsledek správního řízení kvituji. Je zřejmé, že i státní orgán musí ctít správní postupy," řekl na adresu správců železnic předseda Českého horolezeckého svazu Vladimír Wolf.

Pokud rozhodnutí správy CHKO nabude právní moci, skálu bude nutné zabezpečit jiným způsobem - podezdít, ukotvit, vybudovat dynamické záchytné bariéry či provést injektáže. Náklady na odpovídající zajištění stability Žlebské jehly by podle odhadů mohly dosáhnout zhruba 15 milionů korun.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ředitel gymnázia měl údajně obtěžovat studentky. Soud mu vyměřil tříletou...
Ústí chce udržet učitele v problémových čtvrtích, dostanou peníze navíc

Vulgárním nadávkám i vyhrožování násilím neustále čelí učitelé základních škol v ústeckých čtvrtích Předlice a Mojžíř, které patří k vyloučeným lokalitám....  celý článek

Strážník a amatérský historik Tomáš Rotbauer.
Důl Richard žádný nacistický poklad neukrývá, říká amatérský historik

Závaly hluboko v útrobách bývalé nacistické podzemní továrny v dole Richard u Litoměřic jsou dodnes neprozkoumané. Roky se o nich tradovalo, že je při ústupu...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nepřijel mi taxík a chci odvézt domů, volal muž na 158. Skončil v cele

Pokutu až 200 tisíc korun může dostat muž, který v Teplicích opakovaně volal na tísňovou policejní linku. Stále dokola se dožadoval, ať ho policie odveze domů...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
Manufacturing Engineer

Grafton Recruitment Praha
Ústecký kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.