Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Správci železnice začali zpevňovat skálu, kterou nesměli odtěžit

  11:26aktualizováno  11:26
V děčínské části Dolní Žleb začala stabilizace Žlebské jehly, která patří k významným skalním dominantám labského údolí. Správa železniční dopravní cesty ji původně chtěla odtěžit, protože ohrožovala projíždějící vlaky. Ochranáři tomu ale zabránili.

Žlebskou jehlu lze podle posudku Akademie věd zabezpečit i bez bourání. | foto: Ondřej Holý

„Práce budou hotové do konce roku 2014,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský. Dodal, že zakázku za 4,6 milionu korun bude provádět firma AZ Sanace.

Ptačinský upřesnil, že před vlastní stabilizací Žlebské jehly firma věž očistí od skalních úlomků, vegetace a zeminy, očistí i skalní dutiny a pukliny. Vlastní sanace počítá s tím, že oddělené bloky s hlavní věží k sobě sepnou ocelové svorníky, které tak stabilizují narušený masiv pod hlavním objektem věže.

Správci železnice se tak vrátili k původní možnosti, jak skalní blok zabezpečit. Staticky zajistit totiž chtěli věž i na počátku. Jejich znalci pak ale v posudcích doporučili skálu kvůli možnému zřícení úplně odstranit.

Proti tomu se postavila Správa CHKO Labské pískovce, na jejímž území se jehla nachází. Nechala si vypracovat oponentní posudek, který původní závěry vyvrátil.

„Na základě předložených podkladů nelze vyvodit závěr, že na Žlebské jehle došlo v průběhu posledních tří let k výraznému zhoršení stabilitní situace. Nelze vyvodit závěr o nezbytnosti odtěžit Žlebskou jehlu,“ uvedl Ústav struktury a mechaniky hornin Akademie věd ČR, který posudek zpracoval.

Dlouholetá sanace skal už stála 130 milionů

Správa CHKO proto rozhodla, že se věž bourat nebude. Záchranu věže přivítali horolezci, kteří proti jejímu odtěžení protestovali.

„Je to velké vítězství rozumu a místních lezců nad silovým řešením problému. Nejde jen o lezecké cesty, které na skálu vedou, ale vůbec o to, že se podařilo zachovat krásný přírodní výtvor,“ prohlásil místopředseda výkonného výboru Českého horolezeckého svazu Petr Resch.

Nad železničním koridorem spojujícím Děčín s Drážďany probíhají sanace skal už od roku 1998. Od té doby do současnosti se v nich proinvestovalo 130 milionů korun. Stavební úpravy v kaňonu probíhaly těsně nad tratí i v nejvyšších patrech pískovcových masivů.

Podle jednatele projektantské firmy SG-Geoprojekt Stanislava Štábla, který v místě provádí dozor, už hlavní část sanací nejpoškozenějších bloků skončila.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Opravna železničních vagonů Ryko.
V nové děčínské hale dokážou opravit dvanáct nákladních vagonů naráz

Novou halu otevřela děčínská firma Ryko, která je jednou z největších evropských opraven nákladních železničních vozů. Hala stála přes šedesát milionů korun a...  celý článek

Testování buggyry na autodromu v Mostě.
Spory kvůli protihlukové vyhlášce v Mostě skončí pravděpodobně u soudu

Protihluková vyhláška v Mostě platí více než půl roku, přesto si lidé dál stěžují na hluk hlavně z místního autodromu. Město už uložilo kvůli porušování...  celý článek

Václav Morava u Krajského soudu v Ústí nad Labem.
Za zapálení bytu v Jirkově, v němž uhořeli dva lidé, dostal muž 15 let

Ústecký krajský soud poslal na 15 let do vězení Václava Moravu, který v únoru zapálil dveře bytu na sídlišti v Jirkově. V plamenech tam zemřeli dva muži,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.