Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VZP seškrtá drahé operace s roboty v ústecké Krajské zdravotní

  8:04aktualizováno  8:04
Drahé roboty na šetrné operace pacientů za miliony mohou v Krajské zdravotní (KZ) zakrýt plachtou. Koncem listopadu totiž dojdou peníze na operace pomocí nejmodernější techniky. Pacienti potřebující tyto zákroky se na ně letos nedostanou, objednat se mohou až na leden.

Operace srdce za pomoci robota. Ilustrační foto | foto: Josef Vostárek, MF DNES

"Dozvěděli jsme se to v těchto dnech. Nějaké možnosti ještě hledáme a každopádně budeme akceptovat případy, kdy operace nebude možné řešit "klasicky" nebo by hrozilo nebezpečí kvůli prodlení," řekla Petra Friedlová, mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP), která má s KZ na robotické operace uzavřený kontrakt.

Nemocnice a pojišťovny tvrdě vyjednávají o počtech a úhradách operací na příští rok. Vedení KZ zvyšuje tlak a stěžuje si na VZP. "Pojišťovna s námi dobře nespolupracuje, nechce příští rok proplácet některé robotické operace, avizuje zpožďování plateb," sdělil předseda představenstva KZ Petr Benda.

ÚSPORY VE VZP

Ve zdravotnictví má příští rok chybět 10 miliard korun, šetřit musí i VZP. Již nyní odmítá v Ústí proplácet řady nových robotických operací, například srdce a cév či gynekologické zákroky. Pokud se bude zvětšovat rozdíl mezi výdaji a příjmy po následující 3 roky, nemocnice nebudou moci zvedat platy a nakupovat techniku.

"Máme drahé přístroje z evropských peněz a máme problémy. Třeba v kardiologii, kde jsme chtěli uznat novou léčbu srdeční arytmie, kde bychom mohli pomoci 150 až 200 pacientům za rok. Dostali jsme od VZP zamítavou odpověď. Chtěli jsme marně uznat unikátní náhradu aortální chlopně," popsal některé případy náměstek pro zdravotní péči Jiří Madar.

Stejné operace ale dělají specializované nemocnice v Praze, kam se není problém objednat. To, že řada nemocnic dnes drahé roboty má, bylo možná jen vyhazováním peněz. Zdravotní pojišťovny totiž mohou nemocnicím proplácet jen ty operace, které stanoví vyhláška ministerstva zdravotnictví.

"Například katetrizační implantace aortální chlopně je povolena pouze čtyřem fakultním pracovištím v celé zemi, které splňují podmínku navazujícího kardiochirurgického pracoviště," vysvětlila Friedlová.

Za krajské nemocnice má lobbovat Paroubek

Podle Bendy je problém jinde. Zdravotní pojišťovny plán operací na nový rok stanovují podle předchozího roku. Když tam ty nové nejsou, těžko se do systému prosazují. Proto si KZ na pomoc pozvala poslance Jiřího Paroubka, který má o problému jednat s ministrem zdravotnictví. Má za krajské nemocnice prý lobbovat.

"Vzhledem k vysokým nákladům není účelné provádět tímto způsobem běžné operace. My robotické operace proplácíme, ale snažíme se tak činit racionálně," vysvětluje Friedlová a dodala, že letos KZ dali peníze na zaplacení robotických výkonů v oblasti urologie, gastroenterologie, gynekologie a ORL.

Podle Madara ale tyto peníze nestačí. Nemocnice, která zatím hospodaří se ziskem 66 milionů korun, je musí platit ze svého.

Podle VZP ale už není kde šetřit. Loni z provozního fondu na úředníky ušetřili 370 milionů, letos to bude 700 milionů korun a všechny tyto peníze jdou na péči o pacienty. Letos se bude propouštět na okresních a krajských pobočkách, příští rok na ústředí.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Matouš K. u Krajského soudu v Ústí nad Labem
Za pokus o znásilnění nezletilé dívky dostal mladík šest let vězení

Šestiletým vězením potrestal Krajský soud v Ústí nad Labem jednadvacetiletého Matouše K. za to, že se loni v srpnu pokusil znásilnit tehdy čtrnáctiletou dívku....  celý článek

Bezdomovecký příbytek pod Wilsonovým lesem v Brně.
Bezdomovec nechtěl odejít zpod mostu, na policisty vytáhl nunčaky

S pouty na rukou odváděli ve čtvrtek policisté bezdomovce, který nechtěl opustit své obydlí pod mostem v Teplicích. Muž přitom sám policii přivolal, aby...  celý článek

Opravna železničních vagonů Ryko.
V nové děčínské hale dokážou opravit dvanáct nákladních vagonů naráz

Novou halu otevřela děčínská firma Ryko, která je jednou z největších evropských opraven nákladních železničních vozů. Hala stála přes šedesát milionů korun a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.