Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nádraží v Ústí nad Labem má být v budoucnu pod zemí, kvůli rychlovlaku

  9:28aktualizováno  9:28
Nové podzemní nádraží se čtyřmi kolejemi a nástupišti by mohlo vyrůst u ústeckého západního nádraží. Počítá s tím jedna z variant vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan. Má být dlouhá 123 kilometrů a vlaky na ní mají svištět rychlostí až 350 kilometrů za hodinu.

(ilustrační snímek) | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Vysokorychlostní trať bude stát několik miliard korun. Stavět se začne v roce 2030 a hotovo má být za 6 až 9 let (o zamýšlené trase rychlovlaku zde).

Fotogalerie

„Jak se zdá, je to jedna z nejvhodnějších variant a její výhodou je, že díky tunelu nebude město rušit hluk železniční dopravy, který je značný. Navíc při této variantě odpadá i řada výkupů pozemků na povrchu,“ řekl náměstek ústecké primátorky Pavel Dufek.

Podle plánu povede rychlodráha z Prahy po levém břehu Labe před Lovosice, dále přes nový most překoná řeku a u Litoměřic vjede do 16 kilometrů dlouhého tunelu, kterým u Ústí opět podjede Labe a zastaví ve zmíněném nádraží pod zemí. 

Proč nová dráha

Nové železniční spojení Drážďany–Praha je především společným projektem Svobodného státu Sasko a České republiky. Sasko vidí v projektu hospodářský potenciál a lepší propojení s východními sousedy. Česko získá napojení na evropskou síť vysokorychlostní železnice. Navíc kapacita tratě Praha–Ústí–Drážďany je už dnes na hraně, jezdí tu až 200 souprav denně a další se sem nevejdou. 

Na povrch se vlak dostane až za Ústím a za Chlumcem opět najede do tunelu pod Krušnými horami, vyjede pak u saského Heidenau. 

„Je navržen jako dvojice jednokolejných souběžných trub, délka tunelu na německé straně bude 15,10 a na české straně 11,43 kilometru. Maximální rychlost provozu bude v tunelech 120 pro nákladní dopravu a až 230 kilometrů za hodinu pro osobní vlaky,“ přiblížila mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Kateřina Šubová. 

Ve hře jsou tři varianty

V tuto chvíli jsou ve hře tři varianty rychlodráhy, dvě z nich zcela míjejí Ústí, ty však saská vláda nepreferuje. Plány budou dokončeny v první polovině roku 2019 a poté budou předloženy centrální komisi ministerstva dopravy k výběru.

„Zájmem Německa je zejména zvýšení kapacity spojení Drážďany – Ústí nad Labem. Ovšem realizace tunelů těchto délek je zpravidla rozhodující,“ sdělila mluvčí.

Rychlodráha by mohla současně změnit celou železniční dopravu v Ústí. „Zvažuje se, že současné hlavní nádraží by se posunulo a tvořilo by velký komplex s oním podzemním pro rychlodráhu,“ sdělil Dufek.

Chystaný územní plán města bude podle něj s takovým návrhem počítat. Tuto variantu potvrdila i Šubová. „Centrální železniční stanice společná pro dálkovou i regionální osobní dopravu je jednou ze studií navrhovaných variant,“ dodala mluvčí.

Představení rychlodráhy Praha - Drážďany z ledna roku 2016:



Nejčtenější

V Českém Švýcarsku hořelo, správci parku našli ohniště a odhozené špekáčky

V Národním parku České Švýcarsko vypukl požár. Na místě zasahoval hasičský...

V oblasti Smrkového kopce nedaleko Pravčické brány v Českém Švýcarsku v úterý hořela lesní hrabanka. Zásah hasičů trval...

Po největší tuzemské havárii tramvaje ležel mezi mrtvými, otec ho vytáhl

Na fotce je z profilu pan Jindřich Mach, který jako pětiletý přežil tramvajové...

Minulý týden uplynulo 71 let od největšího tramvajového neštěstí v dějinách země. V Ústí zůstalo v roce 1947 po havárii...



Nechte dohořet i s nájemníky, reagují lidé na opakované požáry v paneláku

Hasiči museli už desetkrát vyjet k likvidaci požáru v domě v Třebušické ulici...

Už desetkrát museli hasiči v tomto měsíci likvidovat oheň v domě v Třebušické ulici na litvínovském sídlišti Janov, což...

Plány na rekreační ráje u Mostu a Ústí narazily na problém s pozemky

Současný pohled na Jezero Most a jeho okolí

Vize, kterak se okolí nových jezer Most a Milada v dohledné době promění v rekreační letoviska a dají silný impulz...

Německá zbrojovka otevřela kvůli armádnímu tendru pobočku na Ústecku

Německá zbrojovka chce v Česku vyrábět bojová vozidla

Jedna z největších světových zbrojovek Rheinmetall otevřela svou pobočku v České republice, konkrétně v Trmicích na...

Další z rubriky

Ústecká zoo potřebuje na opravy stovky milionů korun, říká její ředitel

Roman Končel se stal ředitelem ústecké zoo 1. července 2017, do té doby v ní...

Zoologická zahrada v Ústí nad Labem je ve špatném stavu a bez investice minimálně 300 až 350 milionů hrozí, že během...

Německá zbrojovka otevřela kvůli armádnímu tendru pobočku na Ústecku

Německá zbrojovka chce v Česku vyrábět bojová vozidla

Jedna z největších světových zbrojovek Rheinmetall otevřela svou pobočku v České republice, konkrétně v Trmicích na...

Rumburk se rozhodl zachránit Lužickou nemocnici sám

Rumburská nemocnice, areál V Podhájí

Rumburk se pustil do záchrany ztrátové Lužické nemocnice poté, co se nepodařilo dohodnout její převzetí Ústeckým krajem...

Facebook OSVĚDČENO: Výlety, které zabaví děti a neunaví rodiče
Facebook OSVĚDČENO: Výlety, které zabaví děti a neunaví rodiče

Zavřené školky a letní prázdniny si žádají jediné – vyrazit na nezapomenutelný rodinný výlet, zabavit děti a neunavit rodiče. Jaké jsou naše tipy na výlety po Čechách?

Najdete na iDNES.cz