Podmínky výběrového řízení jsou podle kritiků nastavené tak, aby radnice mohla koupit mírně ojetou a solidně vybavenou Škodu Superb, která stojí v jednom z teplických autobazarů. Ilustrační snímek

Podmínky výběrového řízení jsou podle kritiků nastavené tak, aby radnice mohla koupit mírně ojetou a solidně vybavenou Škodu Superb, která stojí v jednom z teplických autobazarů. Ilustrační snímek | foto: Škoda

Starostův vůz má splnit 22 podmínek. Vybrali ho předem, říkají kritici

  • 3
Radnice v Bílině vzbudila velké emoce a dohady způsobem, jakým vybírá nové služební auto pro starostu Josefa Horáčka. Výběrové řízení je podle kritiků ušité na míru pro jednu automobilku, a dokonce pro konkrétní vůz. Poté, co se o zakázku začala zajímat MF DNES, radnice soutěž zřejmě zruší.

Radnice stanovila 22 neobvykle konkrétních parametrů, které vůz musí splňovat. Musí mít například šestistupňovou automatickou převodovku, pohon všech čtyř kol a černou barvu s perleťovým efektem nebo šedou titanovou metalízu (výzva k podání nabídek zde).

Od zadání výběrového řízení se distancují dokonce i starostovi partneři ve vedení města.

"Na základě udaných technických parametrů se domníváme, že zakázka je vyrobena pro jeden z teplických autosalonů a konkrétní automobil. Jedná se o ukázkový případ manipulace s veřejnými zakázkami," říká místopředseda koaliční strany B10 Jiří Závodský.

Radnice podle něj na nákup vyčlenila 800 tisíc korun, což je o pouhou korunu víc, než kolik v jednom z teplických autobazarů stojí ojetý superb combi 4x4, který "shodou okolností" všechny požadované parametry splňuje.

Podmínky zakázky mají "návaznost na vozový park"

Nákup vozu pro starostu je zakázkou takzvaně malého rozsahu, takže její zadavatel nemusí postupovat striktně podle zákona o veřejných zakázkách. Musí ale dodržet základní zásady, mezi něž patří i to, že nesmí nikoho diskriminovat.

"Některé komponenty jsou dost specifické a domnívám se, že by tu už šlo uvažovat o porušení zásady zákazu diskriminace," říká k bílinské zakázce právník Transparency International Petr Leyer.

Vedení bílinské radnice se k zakázce odmítá vyjadřovat. Dotazy MF DNES ponechal bez odpovědi nejen starosta Josef Horáček, ale i jeho zástupce Zdeněk Rendl a tajemník Ladislav Kvěch.

Vedoucí odboru investic Jaroslav Bureš, na kterého odpovědi přesměrovali, připustil, že tendr může s konkrétní automobilkou souviset.

"Specifikace vozu v zadání byla dána návazností na současný vozový park, který obsahuje pouze vozy Škoda, a přáním budoucích uživatelů," uvedl Bureš. Odmítl ale, že by soutěž byla zmanipulovaná.

Komise už vybrala vítěze, jméno ale tají

Nabídku podle něj podalo celkem pět uchazečů, hodnotící komise ve čtvrtek určovala jejich pořadí a také vítěze, kterého doporučí radě města.

"Dva byli vyřazeni, protože nesplňovali náležitosti. Vybíralo se mezi nabízenou škodovkou, fordem a oplem. Nemůžu říct, v jakém pořadí auta skončila, ale vůz, o kterém se v tomto případě tolik mluví, nevyhrál," doplnil Bureš.

Je ovšem pravděpodobné, že rada města při zasedání 15. května i přes doporučení hodnotící komise nakonec nevybere nikoho.

"Kvůli otázkám MF DNES bude soutěž zrušená," uvedla jedna z úřednic bílinské radnice.

To připustil i vedoucí Bureš. "Jsou takové tendence," poznamenal.