Na tratě v Ústeckém kraji, kterým dominovaly České dráhy, s novým jízdním řádem vstoupil na sedm tratí RegioJet, na čtyři Die Länderbahn, mezi Mostem a Blatnem jezdí GW Train, na trasu přes Jedlovou, Rybniště, Krásnou Lípu do Rumburku nebo Šluknova vyrazila Arriva a na tzv. Švestkové dráze z Mostu do Litoměřic zase jezdí AŽD Praha.
„Máme dnes od soukromých dopravců nahlášená zpoždění 5 až 10 minut. Noví strojvůdci se stále učí, kde mohou přidat a kde ubrat. Na to, že jezdí druhý den, je to dobré,“ uvedl v pondělí krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM).
„Soukromé dopravce všichni sledují, ale u Českých drah je nahlášené zpoždění i přes 40 minut. Pro nás je podstatné to, že doprava kraje funguje v systému jízdného a jízdenek, lidé si je kupují bez problémů a také bez problémů přestupují,“ dodal Komínek.
České dráhy (ČD) měly v pondělí dopoledne dva problémy, nejprve se na trati 130 z Krupky do Ústí nad Labem porouchalo trakční vedení, pak měl rychlík 607 Krušnohor z Chomutova přes Ústí do Prahy zpoždění 140 minut.
„Došlo k technické poruše na lokomotivě a byla vypravena nová. Lidé na zastávce čekali dvě hodiny,“ řekla mluvčí ČD Gabriela Novotná.
V neděli měl zase problémy RegioJet, protože nejely vlaky mezi Kadaní a Prunéřovem, ty byly nahrazeny autobusy. „Rozbil se jim vlak a dnes je vše v pořádku. RegioJet má dočasné vlaky, protože za dva roky kupuje nové. Ale budeme chtít, aby zlepšil interiér,“ sdělil Komínek.
Z Mostu do Oseka jezdí místo vlaků „Länderbahnu“ autobusy
Na trati z Mostu do Oseka cestující zase marně hledají ohlášené vlaky „Länderbahnu“. Příčnou je výluka.
„Tu Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nahlásila od 15. prosince, dopravce se na to připravil a zajistil autobusy. Pak ale SŽDC výluku odložila a obnovit železniční dopravu není jednoduché. Na trať by se vlaky měly vrátit v lednu,“ vysvětlil Komínek.
Cestující u pokladen nově řeší řadu problémů. Například Tomáš Novotný si chtěl koupit k jízdence i tu celodenní na pražskou MHD.
„Vždy mi prodali stejnou, jaká vám vypadne z automatu v Praze. Teď mám formát klasické vlakové jízdenky a nevím, jak si tento formát v pražské MHD označím,“ uvedl muž, kterému na ústeckých informacích ČD neporadili.
Komplikace na železnici
|
Svůj spoj lidé najdou, přestože dopravců přibylo, ale už si nemohou koupit zpáteční jízdenku. „Jedu z Děčína do Ústí a zpátky a v Ústí musím znovu k pokladně a koupit si jízdenku dražší o korunu nebo dvě. Není to dobré řešení,“ posteskla si na nádraží v Ústí Hana Aronová.
Zpáteční jízdenky už nejsou
Zpáteční jízdenky ČD zrušily. „Nabízíme jízdenky Flexi zvýhodněná a Flexi vázaná, které jsou výhodnější, takže zpáteční sleva není už tak atraktivní,“ podotkla Novotná.
Od neděle si někteří cestující musí přivstat, některé vlaky totiž jezdí dříve a cesta do cíle déle trvá. Například na trati z Mostu do Děčína vlak místo v 6.01 vyjíždí v 5.53 a místo původní hodiny 23 minut je v Děčíně za hodinu 31 minut.
„Bohužel se na této trati nedá mluvit o zanedbatelných úpravách jízdních řádů. Vlaky vyjíždí většinou dříve a jízda je delší o 4 až 14 minut,“ přiblížil Jan Pejchar, který tu jezdí pravidelně.
Toto zpoždění na trati bude trvat až do konce roku kvůli opravě úseku Most – Ústí nad Labem.
„V březnu začne platit dlouhodobá výluka kvůli opravě trati a SŽDC se rozhodla, že jízdní řád už nyní nastaví jako při výluce. Jízdní řád je tak pomalejší o 10 minut a zpoždění se projeví na celé trase až do Děčína,“ poznamenal vedoucí krajského odboru dopravní obslužnosti Jakub Jeřábek.