(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Seyb Datlev

Sporty na řece omezí zákon, veslaři ve Štětí mohou narazit

  • 0
Novela zákona o vnitrozemské plavbě vyžene malá sportovní plavidla z řeky na uzavřené vodní plochy. Je proto možné, že se legislativní novinka dotkne i veslařů ve Štětí. Ti plánují stavbu nové moderní budovy loděnice s tím, že by vrcholovým sportovcům řeka Labe posloužila pro trénink na "dlouhé vodě".

Novela předpokládá, že skoky plavidel, akrobatické vodní lyžování či jiné činnosti bude nově možné provádět pouze ve vymezeném prostoru. Tedy kupříkladu na říční zátoce, nebo na oddělené ploše, jako je přehrada a rybník.

Petr Felix Chudoba z České asociace námořního jachtingu upozornil, že se toto omezení dotkne i veslic bez kormidelníka. "Týká se to aktivit, při nichž jejich účastníci nejsou schopni plně zaručit dodržení řádu plavební bezpečnosti," říká Chudoba. Jinými slovy, plavidlo bez vůdce, které couvá (případ veslování), bude muset jinam než na volnou řeku.

Novela zákona ovšem není tak přísná a nestanovuje přesně, jaký typ plavidel restrikce zasáhne. Zákon nově omezení definuje činnostmi. Při nich budou do vyhrazených ploch odkázáni lidé, kteří budou chtít využívat plavidla specifickým způsobem. Sportovní veslování na volné řece by tudíž mohlo narazit.

Dráha vytyčená bójkami

Místopředseda Klubu vodních sportů ve Štětí Michal Kurfirst přiznal, že o novele nic bližšího neví. "Slyším to od vás poprvé. Ale u nás na Labi jezdí lodí hodně málo, provoz je minimální," reagoval Kurfirst.

Projekt nového sportovního centra vznikl jako reakce na povodně, kterým loděnice ve Štětí musela v poslední době čelit. Od roku 2002 ji velká voda smetla celkem třikrát. Kromě novostavby vyvýšené budovy, která by další destrukci odolala, veslaři ve spolupráci se sousedním umělým kanálem v Račicích plánují vznik doplňkové tréninkové kapacity.

Nápad přišel právě z račického kanálu, který pro svůj další rozvoj potřebuje "dlouhou vodu", tedy řeku. Sportovci by tak měli ve Štětí něco na způsob detašovaného pracoviště, vše v rámci národního olympijského centra vodních sportů.

"Kanál v Račicích se po pár týdnech veslařům i kanoistům omrzí, ti by pak mohli přijet k nám, kde mohou jet v kuse deset kilometrů," vysvětlil už dříve Kurfirst. (více o tom zde)

Nehody veslařů a lodí? Stávají se

Veslaři by o vodní dráhu na Labi přijít nemuseli. V místech, kde je řeka dostatečně široká, je pro ně možné zřídit samostatnou dráhu vyhrazenou bójkami. Rozhodovat o tom bude Státní plavební správa (SPS).

"V prostoru mezi Hněvicemi a Štětím je řeka široká natolik, že si dokážu představit, že by podél pravého břehu byla i trvale vytyčená dráha pro veslaře," je tomu nakloněný ředitel děčínské pobočky SPS Martin Klein.

Problémy se podle jeho názoru dotknou zejména malých plavidel v Praze, kde je lodní provoz o poznání hustější. Ale i střety veslic s loděmi se na severu Čech stávají. "Z hlavy si vybavím čtyři případy z minulosti. V jednom z nich dokonce veslaři narazili do stojící lodě," uvedl Klein.