Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Vady řeči přibývají. Děti neumí „v“, „f“ nebo „j“, říká učitelka z Mostu

  • 0
Stále více dětí má potíže s výslovností a potřebuje logopedickou péči. Už to není jen „ř“, které dělá předškolákům potíže. Své o tom ví i učitelka Leona Syrovátková z Mateřské školy v Růžové ulici v Mostě. Školka podobně jako další ale nemá dostatek peněz, aby zaplatila schopné odborníky na logopedii. To se má ale zlepšit.

„Dětí s vadami řeči opravdu přibývá. Za ty roky, co to dělám, jich přibylo minimálně dvacet procent,“ odhaduje Syrovátková.

Logopedii se jako asistentka ve školce věnuje už zhruba osmnáct let. Proto umí popsat největší změny ve schopnosti dětí mluvit. Jednoznačně podle ní jde o zhoršení. „Dřív děti začínaly chodit k logopedovi, protože měly potíže s výslovností písmen r, ř, l. A dnes? Špatně vyslovují i obyčejné v, f, ch, neumí říkat třeba ani j,“ popisuje Syrovátková.

Výrazný nárůst problémů s výslovností si učitelky vysvětlují jiným životním stylem dětí a přístupem rodičů. Někteří z nich si s dětmi málo povídají, raději jim pustí televizi či počítač. Dětem chybí i přirozený pohyb, neumí se hýbat ani přirozeně dýchat. To vše pak ovlivňuje i řeč.

Logopedické vzdělání získají další tři učitelky

Zatím má ve školce v Růžové ulici školení pro logopedickou nápravu pouze jedna učitelka, Leona Syrovátková. Vady odstraňuje podle pokynů klinického logopeda. Kromě toho si ona a další učitelky s dětmi zpívají, hrají divadlo, čtou jim pohádky. Něco má přímou souvislost s logopedickou výchovou, něco pomáhá dětem nepřímo, třeba tím, že rozvíjejí svou fantazii.

Syrovátková ale brzy přestane být jedinou učitelkou, která má logopedickou průpravu. Pomůže v tom  dotace od ministerstva školství, kterou školka dostala. 

„Dostali jsme 60 tisíc korun, dalších deset tisíc přidáme ze svého a za to získají tři učitelky logopedické vzdělání, aby mohly lépe pracovat s dětmi. K tomu nakoupíme i různé hry, literaturu, vzdělávací CD a počítač,“ přibližuje ředitelka školky Věra Richterová.

Bez spolupráce rodičů ale školka ani logoped vady řeči neodstraní. „Máme proto i různé hry na doma. A když si je rodiče prohlédnou a pak dětem koupí, je to znát, to zlepšení při pravidelném cvičení je rychlé,“ poznamenala Richterová.