Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Karel Pešek, MAFRA

Trolejbusy v Ústí pamatují socialismus, město dostalo dotaci na nové

  • 7
Lidé v Ústí nad Labem mají šanci, že přestanou jezdit nejstaršími trolejbusy v Česku. Výbor dotačního úřadu Severozápad městu schválil příspěvek z evropských fondů, který pomůže uhradit dodávku 26 nových vozů. Některé trolejbusy v Ústí nad Labem pocházejí ještě z komunistické éry.

"Dotace by měla být poskytnuta ve výši 123,5 milionů korun. Předpokládáme, že smlouva o jejím poskytnutí by měla být podepsána v průběhu května," sdělil mluvčí dotačního úřadu Vojtěch Krump.

Dopravní podnik Ústí nad Labem

Společnost je v majetku města Ústí nad Labem, magistrát ho dotuje každý rok částkou ve výši zhruba 195 milionů korun.

Na tržbách má dopravní podnik každý rok okolo 170 milionů korun.

Součástí ústecké MHD je celkem 34 linek, na kterých jezdí dohromady 77 autobusů a 68 trolejbusů.

Ročně přepraví přibližně 50 milionů lidí.

V posledních dvou letech skončilo hospodaření firmy v minusu.

Náklady na pořízení nových trolejbusů celkově dosahují zhruba 330 milionů korun, skoro dvě třetiny tak bude muset dopravní podnik zaplatit ze svého.

"Pro krytí spoluúčasti má dopravní podnik úvěr, který byl připraven společně s tímto projektem," uvedl náměstek ústeckého primátora Pavel Boček, který je současně členem představenstva podniku.

Firma použije úvěr od ČSOB, jehož celková výše je zhruba 300 milionů korun, přičemž na samotné trolejbusy z něj půjde 204 milionů. Dopravní podnik by měl úvěr bance splácet přibližně deset let, což každoročně pro firmu znamená zátěž k běžným výdajům dalších zhruba 30 milionů.

"Splácením tohoto úvěru se podnik nedostane do ekonomických potíží. Aby byla firma v rozumné ekonomické kondici, tak je relativně v pořádku 20 procent zadluženosti. Po naběhnutí úvěru budeme někde na 17 procentech," poznamenal ředitel ústeckého dopravního podniku Radek Chobot.

První trolejbusy by měly do Ústí dorazit již letos

Novými trolejbusy by se měli Ústečané projet ještě letos, s první dodávkou o šesti nových strojích se počítá do konce roku. "První kus by se měl v Ústí v objevit už v průběhu června," upřesnil náměstek Boček.

Trolejbusy dodá do Ústí firma Škoda Electric, půjde o deset osmnáctimetrových kloubových trolejbusů a šestnáct kratších patnáctimetrových vozů. Celá zásilka se má dokončit do října příštího roku.

Obchodní ředitel Škoda Electric Radek Kapr uvedl, že trolejbusy budou speciálně vyrobené, aby zvládaly provoz v členitém ústeckém terénu.

"U typu 27 Tr (18metrový) bude ústecký dopravní podnik prvním českým provozovatelem kloubových trolejbusů se střední hnací nápravou. Důvodem této inovace je provoz v kopcovitém terénu, hlavně v zimě," poznamenal Kapr.

Menší vozy budou stačit, ujišťuje ředitel

I když mezi novými vozy převládají kratší trolejbusy, ředitel dopravního podniku Chobot tvrdí, že nápor cestujících zvládnou.

"Jejich přepravní kapacita je nižší jen nepatrně. Tento typ je přitom méně nákladný na údržbu a dochází i k menší spotřebě pneumatik," uvedl Chobot.

Modernizace ústeckého trolejbusového parku byla nevyhnutelná. Dopravní podnik podle posledních dostupných informací využívá celkem 68 trolejbusů, které mají průměrné stáří 20 let, což je nejvíc v Česku.

Pětatřicet strojů, tedy více než polovina, je starších dvaceti let, z toho 23 vozů má roky výroby dokonce 1989 a starší.

Garantovaná životnost trolejbusů je přitom pouze 15 let. Je sice možné ji prodloužit generálními opravami, repasováním a dalšími podobnými postupy, ale u mnoha strojů v Ústí už to bylo prakticky nemožné.

Předposlední ředitel dopravního podniku Petr Koreň při svém odchodu z firmy loni v únoru před stářím trolejbusů varoval. "Pokud se nedodají nové, podnik se do roka a do dne zastaví," poznamenal tehdy Koreň.