Zastavení stavby protipovodňové vany a silnice by ohrozilo i výstavbu přilehlého parkoviště. Ústí by tak přišlo o evropskou dotaci.

Zastavení stavby protipovodňové vany a silnice by ohrozilo i výstavbu přilehlého parkoviště. Ústí by tak přišlo o evropskou dotaci. | foto: Martin Adamec, MAFRA

Ústí může být ucpané ještě rok. Na silnici u Labe nejsou peníze

  • 0
Na Ústí se valí obrovský dopravní průšvih. Na seznamu staveb ohrožených nedostatkem peněz se vedle dálnice D8 objevil i frekventovaný úsek silnice u Labe. Řidičům hrozí, že kolem stavby protipovodňové vany budou projíždět v kolonách nejméně do roku 2012.

Silnice I/30 a protipovodňová vana v Ústí nad Labem se objevila na seznamu staveb navržených kvůli úsporám na zastavení prací s výstižným komentářem.

"Vysoké nebezpečí dalších povodňových škod. Stavba je ve stadiu rozestavěnosti, je umístěna v centru města, a má tedy výrazně negativní vliv na dopravu ve městě," stojí v něm.

Navzdory uvedeným rizikům důležitá a vytížená tepna krajským městem na návrhu "černé listiny" figuruje.

"Nedostavět protipovodňovou vanu by byl pro město průšvih jako hrom," reagoval na to ústecký primátor Jan Kubata.

Naděje je, ale malá

Protipovodňová vana za 571 milionů se začala stavět loni v dubnu a hotova měla být příští rok v červnu. V současné době se řidiči osobních aut podél Labe posunují v kolonách a náklaďáky jezdí přes centrum.

Protipovodňová zeď a nová silnice se staví v úseku mezi značkami.

Pokud nyní ministerstvo peníze na stavbu nedá, protáhne se nejméně o rok. "Ještě jednáme s experty i zástupci firem. Konečný seznam bude na stole 13. srpna," snažil se uklidnit situaci mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Šance, že ministerstvo pro Ústí klíčovou stavbu ze seznamu vyřadí, ale není velká. Podobně jako u dálnice D8.

"Všechny regiony křičí - u nás stavby nezastavujte. Ale jasné je, že příští rok dostaneme o 20 miliard méně a situace bude složitá," připustil Hanzelka.

Hrozí propadnutí evropských dotací

Průtahy se nelíbí ani dopravním expertům. "Už nyní je město obtížně průjezdné. Hotový nebude průjezd Ústím a vyřešen není ani Lovosicemi. Podívejte se, jak to nyní na silnici I/30 vypadá," zlobil se šéf krajské dopravní policie Jiří Ušák.

OhROŽENÉ SILNICE

I/30 v Ústí nad Labem

R6 Lubenec - Bošov

R7 Postoloprty - Bitozeves

D8 Lovosice - Řehlovice

Primátor Kubata doufá, že než ministerstvo definitivně rozhodne, bude jednat i s vedením města. "Jedna věc je rozhodnout od stolu, druhá vzít ministra za ruku a ukázat mu problém zblízka," věří Kubata v šanci na úspěšné vyjednávání.

Ministr dopravy Vít Bárta se na sever Čech chystá. Zastavit se má na rozestavěné D8 ve Velemíně a podle Hanzelky se na jednání objeví i v Ústí nad Labem.

Zastavení prací na protipovodňové vaně pro Ústí neznamená jen hrozbu dopravního kolapsu, ale i toho, že přijde o miliardu korun z dotací EU na stavbu parkoviště a lávky z hlavního vlakového nádraží na nábřeží.

"Dokončení protipovodňové vany s naší stavbou souvisí, jsou spolu svázány. Když nedodržíme termíny, o evropskou dotaci přijdeme," varoval Kubata.

Šlo by to i letos

Nadějí je, že stavba je už za polovinou a ministerstvo již dříve slíbilo, že stavby těsně před dokončením budou mít prioritu.

"Chápu, že v rozpočtu nejsou peníze a musí se šetřit. Ale v tomhle případě už přece výdaje nejsou tak velké, aby bylo nutné vše zastavit," upozorňuje Kubata.

Do konce stavby chybí Ředitelství silnic a dálnic prostavět zhruba 195 milionů korun. Peníze z Fondu dopravní infrastruktury má zatím až do konce roku.

"Když peníze opravdu budou, jsme dokonce schopni dostavět to ještě letos. Ale to by se až do konce roku musela celá silnice obousměrně zcela uzavřít," naznačuje možnou cestu z potíží Tomáš Hofmann z ředitelství.

Centrum města by tak na několik měsíců čekaly obrovské zácpy. Byla by to ale jistota, že stavba neustane v polovině. Hotová je zatím půlka mostu přes řeku Bílinu a půlka železobetonové vany.