Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pivaři z Ústí chystají ozářené pivo, oslaví tak objev kosmického záření

18:44aktualizováno  18:44
Velké vědecké objevy je možné oslavit různě. Sté výročí první zmínky o kosmickém záření se rozhodla skupina ústeckých historiků oslavit přípravou speciálního piva ozařovaného radioaktivním smolincem. Pivo se na výčep dostane už 7. srpna, tedy přesně 100 let po prvním změření záření.

Pivní speciál Kosmik z minipivovaru ústecké restaurace Na Rychtě ozářil radioaktivním smolincem z Jáchymova vedoucí regionálního centra Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Čestmír Berčík. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Skupinka ústeckých nadšenců bude pivo pojmenované Kosmik připravovat v místním minipivovaru Na Rychtě a připomene tak zapomenutou vazbu objevu kosmického záření a Ústí nad Labem.

Pozapomenutá kapitola ústecké historie se váže k roku 1912. Tehdy se mladý rakouský fyzik Victor Franz Hess zabýval zemskou radioaktivitou a postupně přišel na myšlenku, že ji bude měřit i z balonu ve větších výškách. Po čase se dostal právě do Ústí, kde měl pro výškové lety nejlepší podmínky.

Fotogalerie

"V Teplicích sídlil německý vzduchoplavecký spolek, jenž mu poskytl balón Böhmen, a především tu mohl získat nejlepší dostupný balónový plyn vodík, který vyráběl Rakouský spolek pro chemickou a hutní výrobu, dnes známý jako Spolchemie," popsal ústecký historik Václav Houfek. Když Hess 7. srpna 1912 vzlétl, dostal se až do 5 350 metrů a měřením se dobral závěru, že radioaktivita nepochází ani tak ze země, jako spíš z vesmíru. Za objev kosmického záření nakonec dostal v roce 1936 Nobelovu cenu.

Teď má Hesse připomenout alespoň pivo. Něco málo radiace mu dnes, spíš symbolicky, předal šéf regionálního Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Čestmír Berčík. "Snad to nebylo moc," usmíval se Berčík, když kameny smolince zase uschovával do krabiček. Pivo má být výraznější i díky tomu, že poprvé využije novou odrůdu chmele Saaz Late, prý jemnější a aromatičtější.

Pivní speciál poprvé ochutnají 7. srpna návštěvníci výstavy "Ústí ve službách vědy", kterou chystá ústecké muzeum, naposledy se bude čepovat o měsíc později na podobné akci.

Autoři: ,

Hlavní zprávy

Další z rubriky

Současný pohled na ústecké lázně Vrbenského.
Záchrana Vrbenského lázní se zasekla kvůli hádce o vodovodní přípojku

Severočeské vodovody a kanalizace odpojily vodu podnikateli, jenž se snaží oživit lázně Vrbenského v ústecké čtvrti Střekov a sousední sportovní halu. Obě...  celý článek

Na kachli z kamen nalezené v Přísečnici je vyobrazený Ferdinand I. Habsburský.
Ne vždy hned prozradíme, že jsme nalezli vzácnou věc, říká archeolog

Milan Sýkora, mostecký archeolog specializující se na hrady severozápadu Čech, letos s kolegy zažil několik velkých objevů. „Najdeme-li vzácnost, ne vždy to...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V Krupce zemřel dělník, spadl na něj betonový nosník

Vážná nehoda s tragickými následky se stala v sobotu v půl třetí v Krupce na Teplicku. Na stavbě haly v průmyslové zóně byl zavalen dělník a ani přes následnou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.