Záchranářský vrtulník firmy DSA, který dosud působil v Ústeckém kraji.

Záchranářský vrtulník firmy DSA, který dosud působil v Ústeckém kraji. | foto: Karel Pešek, MF DNES

Úřad prozatím zakázal podepsat smlouvu na leteckou záchranku v Ústí

  • 0
Smlouvu na provoz letecké záchranky v Ústí nad Labem pro příští rok zatím nesmí ministerstvo zdravotnictví podepsat. Nepovolil mu to Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Jestli se situace nezmění, bude muset do Ústeckého kraje od Nového roku zalétat záchranářský vrtulník z Prahy.

„Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nezastavil výběrové řízení na provozovatele letecké záchranné služby v Ústeckém kraji. Pouze vydal předběžné opatření, které v tuto chvíli neumožňuje podpis smlouvy,“ upřesnil mluvčí ministerstva zdravotnictví Ladislav Šticha.

„Máme dohodu s ministerstvem vnitra, že tak jako dosud zajišťuje pražská letecká záchranka služby pro Ústecký kraj v noci, tak by od 1. ledna dočasně rozšířila svoji působnost i na den,“ zdůraznil Šticha.

To ale ústečtí záchranáři považují za nedostatečné vzhledem k letové dostupnosti letecké záchranné služby Praha pro území Ústeckého kraje. O dalším postupu bude záchranná služba jednat v pondělí.

Vítězem tendru na Ústecku, který se konal v květnu, což kritici i z řad poslanců označili za chybu, neboť to podle nich bylo pozdě, se stala slovenská společnost Air Transport Europe (ATE).

Pochybnost o vrtulnících vítězné firmy

Před ní v oblasti působila konkurenční česká soukromá společnost DSA, která zakázku napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Podle DSA nemají vrtulníky slovenského dopravce v Česku potřebnou certifikaci.

Ministerstvo zdravotnictví tak dosud nepodepsalo s ATE smlouvu, protože čekalo na rozhodnutí ÚOHS, zda potvrdí původní výsledek.

Mluvčí resortu zdravotnictví Šticha odmítl tvrzení, že je ohrožen provoz letecké záchranky v kraji. Zároveň ujistil, že se nikdo nemusí obávat kvality strojů, kterou zpochybnila DSA.

A to i přes skutečnost, že v nedávné minulosti došlo na Slovensku k několika nehodám, kdy spadly právě stroje firmy ATE a bylo i několik obětí na životech.

Omezený provoz bez slaňování

Do věci se zapojilo i vedení Ústeckého kraje. Ministru zdravotnictví Svatopluku Němečkovi zaslalo dopis, v němž záležitost urguje.

Podle záchranářů je i tak už prakticky jisté, že i kdyby letecká záchranka od ledna fungovala, tak jen omezeně, například bez slaňování.

„Pořád nemáme žádnou oficiální informaci, kdo bude poskytovatelem této služby, nemáme tedy s kým jednat a nemůžeme se připravovat na změnu provozovatele,“ upozornil náměstek ředitele Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje Petr Bureš.

„Je přitom potřeba udělat celou řadu úkonů, abychom mohli od ledna poskytovat služby v takovém rozsahu, v jakém je poskytujeme nyní,“ poznamenává.

Nutná sehranost posádky s pilotem

Za zásadní Bureš označuje sehranost posádky s pilotem, kterého vítěz výběrového řízení „dodá“ společně s vrtulníkem.

„On nebude znát posádku, posádka nebude znát jeho. Zároveň se musí seznámit s terénem, který bude obsluhovat a který je tu komplikovaný,“ vysvětluje.

Na základní secvičení je totiž potřeba několik týdnů, na úplné sehrání a domluvení detailů ideálně tři až šest měsíců.

„Jestli si někdo myslí, že sem v lednu postaví vrtulník a my do něj nalezeme jako do autobusu, tak to se mýlí. Pokud nebude zajištěna bezpečnost posádky a potažmo i pacientů, pak létat nebudeme,“ podotkl Bureš.

Rozhodnutí ÚOHS ohledně provozu na stanovišti v Ústí firma DSA přivítala. „Teď čekáme, co bude dál. Jestli ministerstvo zdravotnictví svolá novou komisi, nebo jak na to bude reagovat,“ prohlásil místopředseda představenstva firmy Daniel Tuček.

Vrtulník sloužící záchranářům Ústeckého kraje absolvuje ročně zhruba 500 letů.

,