Pod částí klíčové dopravní tepny totiž hrozí kvůli nestabilnímu podloží sesuv půdy. O tom, že se svah pod vozovkou hýbe, nemají odborníci pochyby. Našli dokonce i několik prasklin přímo na silnici.
„Byl proveden průzkum celého svahu a byly odhaleny i mnohem větší trhliny v tělese násypu,“ sdělil Václav Marvan, projektový inženýr pracující pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Podle Marvana je v pohybu zhruba stometrový úsek svahu mezi silnicí I. třídy a nedalekým zatopeným lomem. Příčinou nestability podloží je podle odborníků to, že v lomu za posledních pět let stoupla voda o několik metrů.
„Dá se předpokládat, že je to právě změna hladiny podzemní vody v této lokalitě, kde došlo k ukončení čerpání podzemních vod v souvislosti s těžbou,“ vysvětlil Marvan.
Vedlejší dvoupruh, do kterého je momentálně svedena doprava v obou směrech, podle něj ohrožený není.
ŘSD nyní na místě zjišťuje rozsah škod způsobených pohybem podloží. Až bude mít výsledky těchto průzkumů, rozhodne se, jakým způsobem bude svah sanovat.
„Teprve inženýrsko-geologický průzkum dokáže odhalit hloubku tohoto problému. Nyní tedy nejsme schopni definovat ani finanční náklady,“ sdělila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
Řidiči tak zatím budou muset čekat a doufat, že nepřijdou další komplikace.
„Co se týče plynulosti provozu, k žádným komplikacím by docházet nemělo. Možná může nastat místní zpomalení třeba ve špičkách, ale to budou jen krátkodobé záležitosti. Pokud se řidiči budou řídit dopravním značením, nemáme obavy,“ míní šéf krajské dopravní policie Jiří Ušák.
„Musíme respektovat stanoviska statiků. Pokud je komunikace v pohybu, je potřeba ji sanovat. Nic jiného s tím dělat nejde,“ doplnil.
Silnice I/13 je páteřní dopravní tepnou Ústeckého kraje. Spojuje hned několik větších měst a pokračuje i do Libereckého a Karlovarského kraje.
Vede přes Českou Kamenici, Děčín, Teplice, Bílinu, Most, Chomutov či Klášterec a denně ji využívají desetitisíce řidičů.
Obdobnou situaci ŘSD v kraji již muselo řešit v minulosti.
Před šesti lety, v letních měsících roku 2013, totiž ujel po prudkých deštích svah u Prackovic a zavalil kus rozestavené dálnice D8.
Později se ukázalo, že se hýbe i půda pod Prackovickou estakádou. Dělníci kvůli stabilizaci napumpovali pod estakádu několik desítek litrů pryskyřičné směsi.
Natočili jsme, jak dělníci stabilizovali estakádu na D8
25. září 2018 |