K nástupu do učiliště pomohlo šesti patnáctiletým absolventům praktické školy občanské sdružení Světlo a střední škola Amos. Bez jejich pomoci by čtyři chlapci a dvě dívky směřovali k tomu, že v evidenci nezaměstnaných skončí nadobro.
"Původně se přihlásilo dvanáct dětí. V září jich ale nastoupilo jen osm, z nich pak skončily ještě dvě. I tak jsme ale spokojení, že to zatím funguje," říká Pavlína Holubová z kontaktního centra Světlo Kadaň.
Děti chodí v pondělí a úterý do školy na teorii, od středy do pátku mají praxi. Nové tříleté učební obory se v kadaňské střední škole Amos otevřely letos poprvé. Přípravy novinky odstartovala diskuse při dni otevřených dveří v nízkoprahovém klubu.
"Bavili jsme se starostou o tom, že děti, které ukončí zvláštní školu, brzy skončí na úřadu práce. I když se hlásí na učiliště, dojíždění nezvládají, často i kvůli tomu, že pro jejich rodiny je drahé. Tak pan starosta řekl, že se s tím zkusí něco udělat," přibližuje Holubová.
Sociální pracovnice děti přesvědčují, aby učení nevzdávaly
Nové, takzvané éčkové učební obory jsou proto určené právě pro děti z praktických škol. Občanské sdružení Světlo se jim snaží pomoci, aby učiliště dokončily.
"Pořád se je snažíme motivovat. Vysvětlujeme jim, že s výučním listem mají větší šanci na zaměstnání než bez něj. Jsou to ale debaty skoro na každý den," přiznala Holubová.
Aby dětem co nejvíce pomohly, radí jim sociální pracovnice i s doučováním. Chodí také do školy, kde radí učitelům, jak s těmito žáky pracovat.
"Učitelé jsou zvyklí na děti, které vyjdou ze základní školy. Ale zvláštní škola je přece jen něco jiného," podotkla Holubová.
Přihlásily se i děti z jiných měst
Letošní rok je tak zkušební i pro Světlo. "Když jsme oslovovali děti, aby do učení šly, zaměřovali jsme se jen na ty, které byly rok nebo i víc po zvláštní škole. Jenže nyní zjišťujeme, že i ty, co skončily letos, udělaly stejnou chybu - začaly dojíždět, ale kvůli tomu už často s učením skončily," říká Holubová.
Nové obory ale nepřilákaly jen učně z Kadaně. Jezdí sem i děti ze sousedního Prunéřova a i z nedalekého Klášterce.
"Je to kombinovaná třída s 27 dětmi. Některé jsou z Kadaně, jiné z blízkého okolí. Některé už byly evidované na úřadu práce, jiné přišly přímo z 9. třídy," říká zástupkyně ředitele školy Tatiana Doktorová.
I když se škola také zatím učí s žáky z praktických škol pracovat, nový projekt funguje.
"Osvědčuje se spolupráce se Světlem Kadaň i s pedagogicko-psychologickou poradnou. Důležité je, že jsme i tyhle děti zapojili do vzdělávacího procesu," zdůraznila Doktorová.
Učni vedle vzdělání získávají pracovní návyky
Vedle vzdělání navíc děti, kterým nejvíc hrozí dlouhodobá nezaměstnanost, poznávají i pracovní návyky.
"Osvědčuje se hlavně praxe u zednického oboru, kde kluci pomáhají při různých pracích, třeba i při drobných opravách pro město. Dívky zahradnice zase chodí na školní statek," doplnila Doktorová.
Škola i sociální pracovnice už se ale musely smířit i s částečným neúspěchem. Některé děti na školu rezignovaly právě proto, že nevidí důvod, proč někam chodit, když jejich rodiče jsou doma. O to víc pracovnice Světla i učitelé střední školy Amos podporují děti, které se něco chtějí naučit.
Podobný plán, nabídnout vzdělávání co nejblíže dětem z chudých rodin, je připravený i v Mostě. Dům romské kultury na sídlišti Chanov chce od příštího září nabízet prostory pro odloučené pracoviště velebudického učiliště.