V Chomutově nyní jezdí 16 trolejbusů, deset z nich je starých dvacet a více let.

V Chomutově nyní jezdí 16 trolejbusů, deset z nich je starých dvacet a více let. | foto: DPCHJ, a.s.

Trolejbusy v Chomutově zůstanou. Z Jirkova naopak do konce roku zmizí

  • 8
Trolejbusy z ulic Chomutova nezmizí. Navíc projdou modernizací. Rozhodli o tom zastupitelé města. K tomuto kroku se odhodlali i přesto, že v sousedním Jirkově, s nímž má Chomutov společný dopravní podnik, přestanou trolejbusy jezdit letos 31. prosince.

Nyní jezdí po obou městech šestnáct trolejbusů (o jejich uvažovaném zrušení jsme psali zde).

„Jsem rád, že trolejbusy z Chomutova nezmizí. Musíme s dopravcem najít cestu, jak je co nejefektivněji provozovat,“ uvedl primátor Daniel Černý (PRO Chomutov).

  • trolejbusová doprava v Chomutově a Jirkově je nejmladší v Česku
  • první cestující se svezli trolejbusy v červenci 1995
  • od té doby se nerozšiřovalo trakční vedení a příliš se neinvestovalo do nových vozů

Chomutov trolejbusy zachránil navzdory tomu, že jejich provozování pro něj bude mnohem dražší než doposud. Celkem město za MHD doplácí 49 milionů korun, na trolejbusy je z této sumy určeno 25 milionů.

V dalších letech však bude muset připočítat ještě peníze, které hradil Jirkov. Zastupitelé také město zavázali, že si provoz MHD objedná u vlastního dopravního podniku do roku 2028.

„Konkrétní čísla neznáme, ale odhaduji navýšení ročního příspěvku o 9 až 11 milionů korun. Částky budou záležet na tom, v jakém rozsahu si město MHD objedná,“ uvedl ředitel dopravního podniku Petr Maxa.

Zdálo se, že trolejbusy skončí i v Chomutově

Ještě před několika týdny to přitom vypadalo, že nejenom Jirkov, ale i Chomutov se s trolejbusy rozloučí. Kromě vysokých nákladů na provoz je totiž také drahý nákup nových vozů.

Dopravce ale upozornil, že nebude moci čerpat dotaci na pořízení autobusů na plyn.

„Změnily se podmínky dotačního programu a podle nich můžeme nahradit trolejbusy jen jinými vozy na elektropohon,“ uvedl předseda představenstva podniku Jaroslav Komínek, který je chomutovským zastupitelem za KSČM.

Podle něho tak stojí dopravní podnik před dvěma klíčovými úkoly. Získat dotaci na modernizaci trolejbusového parku, a také začlenit MHD do dopravy Ústeckého kraje.

„Začínáme budovat novou tvář dopravního podniku. Budoucnost není jen v trolejbusech, ale také v elektrobusech, které bychom chtěli do žádosti o dotaci zařadit,“ uvedl Komínek.

Jirkov sází na individuální elektrickou dopravu

Jirkovská radnice vidí budoucnost také v elektrické dopravě, ovšem ne v hromadné, ale individuální.

„Trolejbusy jsou zastaralé a drahé. Očekávám, že ze zahraničí časem přijde boom elektrokol, elektromobilů a elektromotorek,“ uvedl starosta Radek Štejnar (ČSSD).

Podle jeho slov by se mělo město věnovat rozvoji této dopravy, a také přípravě infrastruktury.

Od 1. ledna 2017 už do jirkovských ulic trolejbusy nevyjedou.

Město předpokládá úsporu kolem šesti milionů korun, celkem má letos za MHD zaplatit 16 milionů.

Radnice bude nyní jednat s dopravním podnikem o podobě jízdních řádů a způsobu propojení obou měst.

Problém totiž může nastat kvůli tomu, že dopravní podnik nemá dostatek autobusů. Možností je také vypsání výběrového řízení na jiného dopravce.


Elektromobil