VIDEO: Vyzkoušeli jsme půl hodiny smyků s plastem na kolech fabie

  • 9
Mostecký autodrom letos nabídl zájemcům jako novinku kurz s názvem EasyDrift. Tréninková fabie se speciálními plastovými návleky na zadních kolech dostává při zvýšené rychlosti smyk, který se řidiči učí zvládnout. Redaktor MF DNES si kurz vyzkoušel.

„Do určité rychlosti se auto chová úplně normálně,“ říká instruktor Jakub Michalovič, když jedeme ke cvičné ploše.

Půlhodinová výuka začíná slalomem mezi kužely rozestavěnými po okruhu cvičné plochy. Poznávám, v jaké rychlosti ještě automobil reaguje normálně. A kdy už začíná dostávat smyk.

Přidám rychlost, točím volantem, takže vůz se začíná odstředivou silou točit. Rychle točím na druhou stranu, abych smyk vyrovnal, ale auto nereaguje a jede dál. 

„Chce to rychlejší točení s volantem. Jen to zkoušejte a dostanete to do ruky,“ radí klidně instruktor.

Můžeme to i ztížit, říká instruktor

Postupně začínám chápat, že když zatočím v určité rychlosti volantem, musím okamžitě zatáčet obráceně, protože jinak auto vyrovnat nestihnu. „Je to o desetinách vteřiny. Hned je někdy pozdě,“ říká Michalovič.

EasyDrift je zábava. Navíc pomáhá poznat, jak zvládnout krizi na silnici. I v kurzu školení bezpečné jízdy se řidiči učí zvládat smyk zadních kol. Ale jezdit tak půl hodiny? To člověk dostane do krve víc.

„Kdo to zvládne, můžeme mu to ztížit. Přejížděním mezi dvěma kruhy. Nebo na jiné trase, různými poloměry zatáček,“ dodává na konci kurzu instruktor.

Já jsem nadšený už takhle. Tělo mi zaplavil adrenalin i endorfiny. Z toho, že jsem se naučil vůz ovládat ve smyku jen lehkým natočením volantu nebo přidáním či ubráním plynu. Zažívat ještě silnější pocity? Děkuji, ale to už snad radši ne.