Vozy postrádaly typické pantografy na střeše, které jim museli technici odmontovat, aby celá souprava projela pod mostem, který ji na cestě čekal. Na koleje bývalé vlečky v areálu muzea pak vozy usadily dva jeřáby.
„Tramvaj sice není zcela typický exponát našeho muzea, které je zaměřené na historii těžby uhlí, ale pro svůj pohon využívala energii, která byla z uhlí vyrobena. I proto jsme se rozhodli k nám tramvaje umístit,“ uvedl Zbyněk Jakš, ředitel Podkrušnohorského technického muzea, které jako jediné v Česku nabízí možnost nahlédnout do historie povrchové i hlubinné těžby hnědého uhlí.
Samotné přípravy na akci trvaly jen několik dnů a nakládání i usazování několikatunových vozů se obešlo bez zádrhelů.
Jeden z vozů i s původním vybavením si mohou návštěvníci muzea, které sídlí v reálném prostředí bývalého hlubinného dolu Julius III, prohlédnout již nyní. Druhý vůz čeká přestavba, aby mohl sloužit k posezení a drobnému občerstvení.
„Do muzea putovaly dva vozy typu T3 s klasickou odporovou výzbrojí, které po městě jezdily od roku 1984. Čtyři stejné kusy ještě po Mostě budou jezdit do konce letošního roku. Poté budou nabídnuty k odkupu,“ řekl Pavel Kučera, vedoucí údržby tramvají Dopravního podniku města Mostu a Litvínova.
Do muzea tak věnoval podnik, který nyní disponuje 48 tramvajemi, nepotřebné vozy poprvé. V předchozích letech totiž staré vozy zamířily většinou na Ukrajinu nebo do Běloruska. Dnes již o takto staré vozy ale není zájem a tak zpravidla končí ve šrotu.
Podkrušnohorské technické muzeum funguje v Kopistech už sedmnáct let a je originální svou sbírkou obřích strojům z nedalekých povrchových lomů i samotným prostředím původního dolu.
Poslední novinkou v muzeu byla obří maketa povrchového lomu, jejíž výroba trvala téměř pět měsíců. Naopak dalším novým exponátem by se v budoucnu mohl stát razicí kombajn AM 50, který ještě v letos v květnu pomáhal s těžbou uhlí v nedalekém lomu ČSA. Pokud se těžební společnosti nepodaří nalézt kupce, mohlo by stroj získat právě muzeum.