„Vodní stav je v současné době optimální, proto k proplutí plavební komorou na zdymadle nebylo potřeba žádné mimořádní opatření,“ přiblížil Pavel Hamalčík, obchodní ředitel společnosti Československá plavba labská (ČSPL), která přepravu tankeru zajišťuje.
Masarykovým zdymadlem na Střekově nákladní loď proplula v úterý ráno. Velká plavební komora zdymadla je dlouhá 170 metrů, což bohatě stačilo na tanker i se dvěma doprovodnými plavidly.
„Tanker je dlouhý 110 metrů a je tlačen remorkérem TR15 a pomocným plavidlem TR30. Dva remorkéry, jeden vepředu a druhý vzadu, používáme proto, abychom se mohli bezpečně dostat přes všechna úskalí cesty,“ vysvětlil Hamalčík.
Nejsložitější úseky budou následovat v Německu. „Labská trať je tam v určitých úsecích hodně členitá a řeka má ostré oblouky. Je proto potřeba zvýšené opatrnosti při manévrování,“ podotkl Hamalčík s tím, že například při průjezdu Drážďany musí mít loď zvláštní režim.
Přeprava do hamburského přístavu podle odhadů potrvá osm dní. „Tanker tam předáme námořnímu remorkéru, který plavidlo dopraví až do Holandska,“ doplnil obchodní ředitel ČSPL.
Tlačné remorkéry se z Hamburku vrátí za se zpět do Ústí nad Labem. „Snažíme se je maximálně vytížit, proto usilujeme o to, aby ani nahoru po řece nejely prázdné,“ připomněl Hamalčík.
Nový tanker je určen pro vnitrozemskou říční plavbu
Tanker je určen pro vnitrozemskou plavbu po říčních kanálech. Jeho délka je 110 metrů, šířka 13,5 metru, výška trupu 5,5 metru. Váží 900 tun a nahradí až sto kamionů. Je tak jedním z největších chemických tankerů, který loděnice Barkmet dosud vyrobila.
„Výroba byla složitá, stavěli jsme ho více než rok. Naše loděnice udělala ocelové kasko (ocelová konstrukce bez vybavení, motorů, navigace či radarů) včetně veškerého potrubí a nátěrů,“ přiblížil obchodní ředitel loděnice Jurij Kulchytskyj.
Od června loňského roku loď čekala na vhodné podmínky. Suché léto a nízký stav průtoku ji až dosud nedovolily vyplout.
Spouštění tankeru na Labe v červenci loňského roku:
5. února 2019 |