V neděli konečně mohla první z lodí vyplout, druhý tanker odpluje v následujících čtrnácti dnech, sdělil Jurij Kulchytskyj z loděnice Barkmet.
V loděnicích Barkmet vyrobili loni dva říční tankery dlouhé 86 metrů a bezmála 12 metrů široké. Každý z nich uveze zhruba 2 500 metrů krychlových nákladu. Rozvážet budou v Nizozemsku jedlé oleje do vnitrozemí. Podle informací ze zdymadla Střekov tudy loď tlačená remorkérem proplula před polednem. Vody je aktuálně v Labi 208 centimetrů, což je pro plavbu dostatečné.
Nedostatek vody v Labi komplikuje plavbu na Labi směrem do Německa už pět let. Ministerstvo dopravy loni uvedlo, že bude dál prosazovat stavbu jezu v Děčíně, který by hladinu zvedl. Projekt, který by podle rejdařů výrazně zvýšil splavnost Labe, brzdí především spory kvůli vlivu stavby na okolní krajinu. Posuzování vlivu záměru na životní prostředí EIA v závěru loňského roku Ministerstvo životního prostředí ČR zastavilo, záměr je třeba dopracovat.