Zaměstnanci firmy Jotun v Trmicích si mohou vybrat ze čtyř smajlíků ten, který...

Zaměstnanci firmy Jotun v Trmicích si mohou vybrat ze čtyř smajlíků ten, který nejlépe vystihuje jejich náladu po pracovní směně. | foto: Jotun

Jak jste dnes byli spokojení v práci? ptá se firma pomocí smajlíků

  • 7
Firma na výrobu barev Jotun Powder Coatings v Trmicích na Ústecku umístila vedle „píchaček“ panel s tlačítky, na kterých jsou smajlíky vyjadřující míru spokojenosti s pracovní atmosférou. Zaměstnanci se tak mohou každý den vyjádřit, jak se jim v práci líbilo. Vedení údaje vyhodnocuje a na nespokojenost reaguje.

„Chtěli jsme efektivní nástroj, jak sledovat, jestli se zaměstnanci cítí dobře, zda nejsou pod tlakem a jestli toho na ně není moc,“ přibližuje personální asistentka firmy Barbora Kučerová.

Vedení společnosti chce tímto systémem předejít tomu, aby se o náladě zaměstnanců dozvídalo zvěstmi z druhé ruky. „Děláme na tři směny, takže třeba noční směnu nevidíme,“ podotkla Kučerová.

Může se hodit

I práce může být koníčkem. Najděte si práci, která Vás bude bavit a kde se budete cítit dobře. Vyberte si z aktuálních volných pracovních nabídek na jobDNES.cz.

Výsledky „hlasování“ se ukládají na server firmy, která systém provozuje. Ta pak pošle výstup vedení Jotunu, jež tak má průběžný přehled o náladě mezi pracovníky. „Sledujeme report na měsíční bázi. Vidíme, jestli se spokojenost zvedá, klesá nebo je stabilní,“ popisuje Kučerová.

Systém zatím využila přibližně polovina z celkem 142 zaměstnanců společnosti. Firma monitoruje náladu mezi administrativou a výrobní silou zvlášť.

Účast v průzkumu je dobrovolná

„Řekl bych, že dělníků to používá asi polovina, o něco více mačkají zaměstnanci z kanceláří,“ přiblížil jeden ze zaměstnanců společnosti.

„Představovali jsme si, že systém bude používat více lidí, ale nemůžeme nikoho nutit,“ podotkla personální asistentka.

Průzkum nálady mezi zaměstnanci není mezi firmami ničím novým, prakticky ji sleduje každá. Rozdíl je, že naprostá většina společností ho provádí formou dotazníků v půlročních či ročních intervalech.

„Přijde mi to jako jednoduchý, rychlý a dobrý indikátor pro management, z něhož lze určit náladu ve firmě,“ komentoval systém Jotunu například šéf teplického závodu AGC Flat Glass Libor Sehnal, jemuž ho MF DNES popsala.

Nespokojenost firma zatím řešila jednou

V AGC probíhá průzkum mezi zaměstnanci jednou ročně. Jotun má naopak možnost reagovat na případné problémy prakticky obratem. Pokud tak při měsíčním hodnocení vedení firma zjistí převažující nespokojenost, zaměstnance si svolá a snaží se sjednat nápravu. Za devět měsíců fungování systému se firma s takovou situací setkala zatím jednou.

„Nelíbilo se nám, že když se nevyrobily objemy barev, jaké si vedení představovalo, což ani nebylo v našich silách, vzali procenta z výplaty,“ uvedl zaměstnanec firmy.

„Svolali jsme si zaměstnance na individuální pohovory, zeptali se na příčinu jejich nespokojenosti a zareagovali,“ doplnila Kučerová.

Systém ve firmě Jotun oceňuje i šéf Krajské hospodářské komory Ústeckého kraje František Jochman. „Zdá se mi to zajímavé. Myslím, že se to dá rozšířit jako jeden z dalších nástrojů, jak mohou firmy zjišťovat spokojenost zaměstnanců,“ míní.