Odstraňování následků havárie vlaků, z nichž jeden převážel propan-butan a druhý uhlí, probíhá už od pondělí. Hasiči nejprve přečerpávali plyn z vykolejených vozů.
„Odčerpání plynu bylo náročné především z bezpečnostního a technologického hlediska. Bylo tam velké množství odpadních plynů, takže k tomu museli hasiči přistupovat velice zodpovědně,“ vysvětlila mluvčí Správy Železnic (SŽ) Nela Friebová s tím, že část plynu byla spálena přímo na místě v polních hořácích.
Na odtržení lokomotiv se v úterý pracovalo až do noci, nakonec se ale vyskytly komplikace.
„Problém byl v tom, že se v noci porouchal jeřáb. Podařilo se ale hnací vozidla odtrhnout asi o metr od sebe,“ sdělila mluvčí SŽ Friebová.
K úplnému rozdělení hnacích vozů došlo ve středu dopoledne. „Momentálně na místě probíhá zajišťování černých skříněk a dalšího důkazního materiálu. Předpokládáme, že v odpoledních hodinách začnou avizované sanační práce a následně i opravné práce na trati,“ doplnila Friebová.
Dva nákladní vlaky společností Unipetrol a ČD Cargo se srazily v neděli odpoledne. Jedna z lokomotiv začala hned po střetu hořet. Zasahovalo devět hasičských jednotek, kterým se požár brzy podařilo zlikvidovat. Na místě ale našli mrtvého strojvůdce.
Strojvedoucí druhého vlaku utrpěl středně těžké zranění a skončil v nemocnici. Podle některých informací si údajně zachránil život tím, že z lokomotivy včas vyskočil.
Vyšetřování potrvá několik měsíců
Příčinou nehody se nyní zabývá Drážní inspekce. „Vyšetřování bude probíhat několik měsíců, musíme prohlédnout všechny vozy, zda neměly nějakou technickou závadu. S největší pravděpodobností se ale stalo to, že jeden z vlaků nezastavil před návěstidlem zakazujícím jízdu,“ sdělil generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
Zároveň uvedl, že odhadované škody na vlacích jsou v součtu 43 milionů korun a na trati zhruba 4,5 milionu korun.
Železniční trať číslo 131 vedoucí z Ústí nad Labem do Bíliny bude v úseku mezi stanicemi Úpořiny a Bílina ještě několik dní zcela uzavřena.