Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Stavbě centra pro kamiony u dálnice D8 na Ústecku zabránil územní plán

  • 3
Kontroverzní záměr vybudování servisního centra pro kamiony u Krásného Lesa poblíž Petrovic na Ústecku s velkou pravděpodobností padl. Zastupitelé Petrovic totiž schválili nový územní plán, který mimo jiné z plochy, kde mělo centrum stát, udělal nezastavitelné území. Alespoň prozatím.

„V novém územním plánu je to jako nezastavitelné území, bez změny územního plánu tam stavět nepůjde,“ potvrdil starosta Petrovic Milan Kutina.

Schválení nového územního plánu přivítal spolek Za Krásný Les, jenž odráží mínění výrazné části obyvatel obce, kteří kamionové centrum odmítají.

„Já osobně to vítám, považujeme to za vítězství. Je zde spousta mladých lidí, kteří tu koupili či přestavěli dům a kteří inklinují ke svému okolí,“ reagoval jednatel spolku Antonín Kračmar.

Investor, firma APB Plzeň, plánovala centrum se čtyřmi halami pro 150 kamionů vybudovat u sjezdu z dálnice D8 mezi Petrovicemi a Krásným Lesem. Záměr postavit areál o velikosti 32 fotbalových hřišť dráždil část veřejnosti, odborníků i úřadů svým rozsahem, umístěním na hřebeni Krušných hor a dopadem na místní ptačí oblast.

„Z našeho pohledu je to nesmyslné betonování volné krajiny, navíc na hřebeni Krušných hor, kde je ještě relativně zachovalá příroda,“ uvedl už dříve Jan Kvapil z ústecké iniciativy Stop tunelům, která se také stavěla proti záměru.

Jsme připraveni jednat o změně územního plánu, říká starosta

To, že nový územní plán udělal z plochy pro centrum nezastavitelné území, ale podle starosty neznamená, že zastupitelé o centrum nestojí.

„Z technických a praktických důvodů, abychom stihli projednat a vydat územní plán a nemuseli vracet dotaci, jsme to museli udělat takto. Ale to neznamená, že většina zastupitelů záměr nepodporuje,“ upozornil Kutina. Dodal, že obec je připravena jednat s investorem o změně územního plánu.

I kdyby ale na jednání došlo, letos už se změna určitě nestihne. „Kdyby to stihli za rok, bylo by to děsné tempo. Spíš bych to odhadl na dva roky,“ míní ústecký zastupitel David Daduč, který měl jako radní donedávna územní plánování na starosti.

Změna územního plánu totiž vyžaduje, aby s ní zastupitelé vyslovili souhlas. Následně musí změnu vypracovat architekt, poté se k ní vyjadřují příslušné úřední orgány, veřejnost, námitky se musí vypořádat a finální změnu musí znovu odsouhlasit zastupitelstvo. „Je to složitý proces,“ podotýká Daduč.

Když se to nepovedlo teď, tak už nikdy, míní odpůrce

Je proto otázkou, zda firma nadále o naplnění svého plánu bude stát. Zatím se k tomu nevyjádřila, na dotazy MF DNES nikdo ze společnosti neodpověděl a jisté je pouze to, že ministerstvo životního prostředí zatím stále registruje proces posuzování vlivu záměru na životní prostředí jako otevřený.

„Proces EIA končí jen v případě, že ministerstvo o jeho ukončení požádá přímo oznamovatel,“ sdělila mluvčí ministerstva Petra Roubíčková.

To investor zatím neučinil. Šéf spolku Za Krásný Les Kračmar ovšem míní, že vzhledem k sílícímu odporu v obci už tu kamionové centrum nevznikne. „Když se to nepovedlo teď, tak bych řekl, že už nikdy,“ je přesvědčen o konci projektu.