Most přes Opárenské údolí na dálnici D8

Most přes Opárenské údolí na dálnici D8 - Dělníci most zakonzervují, ačkoli stavba má platné povolení. Nejsou ale peníze. (29. dubna 2010) | foto: Martin Adamec, MAFRA

Stamiliony za soudní spory o D8 dostanou soukromí právníci

  • 0
Podle ekologické organizace Děti Země zaplatí ministerstvo dopravy za spory ohledně dálnic 450 milionů korun drahým externím právníkům. Z velké části jde o kauzy spojené s trasou D8. Ještě tento měsíc kvůli ní stát přijde o další milion.

Na pomyslné faktuře za stavbu českých dálnic se nesčítají ceny jen za beton, ocel či asfalt, ale i za další pěkně tučnou položku - právníky. Z velké části přitom jde o spory kvůli dálnici D8 přes České středohoří.

A miliony budou místo do silnic téct právníkům i v době, kdy se škrtá v rozpočtu a řadě staveb hrozí zastavení. Smlouva je podle ekologů uzavřena na tři roky a ještě nějakou dobu poběží.

"Je zcela nemravná a je to vyhazování peněz z rozpočtu těm nejdražším právníkům. Jako daňovému poplatníkovi se mi vůbec nelíbí," říká Miroslav Patrik z Dětí Země.

Veřejná zakázka na právnický servis, kterou vypsal v roce 2007 tehdejší ministr Aleš Řebíček, podle Patrika advokátní kanceláři Weil, Gotshal & Manges zaručuje hodinovou taxu 4 800 korun bez DPH. Pro kanceláře Jansta, Kostka & spol., Kříž a Bělina a Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři pak 3 500 korun.

Záležitost, kterou po nástupu do funkce ostře kritizoval i premiér Nečas, včera potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. "Ano, takové smlouvy máme. Právní kancelář Weil, Gotshal & Manges pro nás dělala komplet právní servis na dálnici D8," sdělil mluvčí.

Kolik zatím roky se vlekoucí spory stály, ale neprozradil. "Určitě to budou milionové částky," přiznal.

Za soudní spory se mohl postavit kilometr dálnice

V Česku se staví jedny z nejdražších dálnic v Evropě, kilometr stojí průměrně 500 milionů (pro srovnání v Německu či Británii jde zhruba o 280 milionů). Za prosouzené miliony tak mohl teoreticky stát jeden z 16,4 chybějících kilometrů D8 na severu Čech.

Smlouva s právníky běží do listopadu. Ještě v srpnu soud bude rozhodovat spor o stavební povolení na most Oparno na D8. Kancelář Weil, Gotshal & Manges bude ministerstvo hájit i ve sporech o most Dobkovičky a tunel Prackovice.

"Ať spor vyhrajeme, či ne, stejně občané mohou zaplatit až milion. A zbytečně, stejnou práci by zvládli úředníci či vlastní advokáti ministerstva za desetinu nákladů," míní Patrik.

Další statisíce bude stejný spor stát i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které zastupuje kancelář Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři. V součtu tak daňové poplatníky jediná kauza s ekology bude stát právě zmíněný milion korun.

Tento postup se nelíbí ani Ústavnímu soudu, podle něhož mají státní orgány hájit jejich vlastní právníci, zvláště když jde o běžné správní žaloby, jako jsou třeba ty proti dálnici D8.

Smlouvu nezrušíme

Ministerstvo smlouvu už prý vypovídat nebude. "Tyto čtyři právní kanceláře nepracují jen pro naše ministerstvo, ale i pro ŘSD a Správu železniční a dopravní cesty. Vlastními silami nejsme schopni tak rozsáhlou činnost zvládnout, nějakou externí kancelář potřebujeme," nastínil mluvčí Hanzelka.

Advokátům možná práce ještě přibude. Pokud opravdu ministerstvo začne zastavovat stavby, mohou se na něj sesypat žaloby stavebních firem za porušení smluv. "Na našem prvním jednání se stavebními firmami ve středu tato otázka na stole nebyla, proto k tomu zatím nemůžu nic říct," sdělil Hanzelka.

Ministerstvo navíc čeká ještě jedna další žaloba od Dětí Země - za to, že jim prý odmítlo sdělit, co konkrétně najatí právníci dělají. Se stejnou žádostí neuspěli ani u nového ministra Víta Bárty. "Doufali jsme, že s novým vedením bude ministerstvo k občanům otevřenější a bude dodržovat zákony. Ale nikdo na naši žádost podanou 6. června neodpověděl," podotkl Patrik.