Autodrom ovládly „rozzuřené vysavače“, na sraz trabantů přijeli i Němci

  • 2
Mostecký autodrom se poprvé ve své historii stal místem setkání východoněmeckých trabantů. Ve čtvrtek dorazilo na sraz na 50 těchto legendárních bakelitových aut. Jejich majitelé se s trabanty přijeli nejen pochlubit, ale i si s nimi zazávodit na velkém okruhu.

„Automobilka sice nepřežila zánik totalitních režimů ve východní Evropě, stále má však mnoho skalních příznivců po celém světě, a je tak vlastně nesmrtelná,“ říká mluvčí autodromu Jan Foukal. Poslední trabant sjel z výrobního pásu v saském Cvikově v roce 1991.

„Je obdivuhodné, že Češi udržují až 25 tisíc trabantů, přičemž dovezeno jich bylo do Československa asi 160 tisíc,“ řekl na mosteckém polygonu Pavel Křovák, který provozuje v Plzni muzeum vozidel z tehdejší NDR.

Na autodromu se měli možnost potkat čeští milovníci trabantů, které lze podle jejich majitelů stále ještě opravit doma na koleni, s německými kolegy. Ti dorazili už ráno na závody.

Vůz pohraničníků i taxík

V Mostě vedle sebe stanuly historické modely trabantů s původními motory i lakem a vozidla v moderní úpravě, s novými motory i koly. Obdiv sklízel otevřený vůz východoněmecké pohraniční policie stejně jako žlutý taxík.

„Kdo nejel trabantem, nepochopí. Sice auto postrádá dynamiku, ale pro městský provoz je velmi živé,“ upozornil Křovák.

„Měli jsme trabant v rodině a já u něj zůstal. Musíte se naučit řadit a nikam nespěchat,“ poznamenal Jakub Franc, který byl s tímto autem na dovolené až u Baltu. „Jel jsem s ním přes tisíc kilometrů a žádná závada,“ dodal.

Mezi příznivce „rozzuřených vysavačů“, jak se lidovému vozítku s dvoutaktním motorem přezdívalo, večer zavítá i cestovatel Dan Přibáň, který bude vyprávět o expedicích svého týmu ve vozech Trabant Combi po celém světě.

,