„Je to přesná kopie tankeru, který jsme na vodu spouštěli letos v létě,“ řekl Jurij Kulchytskyj, obchodní zástupce loděnice, která letos vyrobila tyto dva tankery. „Za rok můžeme vyrobit dva nebo tři takové, víc ne.“
Plavidlo se sedmi nádržemi vznikalo půl roku. Při maximálním zatížení zvládne dva a půl tisíce kubických metrů nákladu. Cenu loděnice neprozrazuje, je to obchodní tajemství.
Stejně jako v létě bude tanker čekat na dostatek vody, aby ho mohla posádka dostat do Nizozemska. Hladina Labe se pohybuje kolem 160 centimetrů, což je stále jen šestnáct centimetrů nad hladinu sucha.
„Voda hlavně mezi Děčínem a Drážďany není, takže musíme čekat. Bude to otázka týdnů, protože není ani voda, aby nám vytvořili vlnu na plavbu. Vltavské kaskády jsou prázdné, bohužel,“ přiblížil Kulchytskyj.
„Doufáme že se to zlepší příští měsíc, snad něco naprší a nasněží. Budeme doufat,“ dodal.
Pro tanker by bylo ideální, kdyby výška Labe byla dva metry.
„To by odstranilo všechny komplikace. Ale i 180 centimetrů by pro nás bylo dostačující,“ doplnil obchodní zástupce loděnice, která začíná stavět další ocelový trup.