V Chomutově nyní jezdí 16 trolejbusů, deset z nich je starých dvacet a více let.

V Chomutově nyní jezdí 16 trolejbusů, deset z nich je starých dvacet a více let. | foto: DPCHJ, a.s.

Chomutov se obává, že mu šetřící Jirkov zlikviduje MHD

  • 25
Jirkov, který má společný dopravní podnik s Chomutovem, zvažuje konkurz na levnějšího dopravce. To proto, že se mu zdají platby za MHD vysoké. Chomutov se obává, že sám dopravní podnik neutáhne.

Poté, co se Jirkov rozhodl, že od příštího roku už nebude využívat trolejbusy, ale jen autobusy, zvažuje další krok, jak ušetřit na provozu MHD.

Radnice chce zjistit, jestli by externí dopravce nedokázal provozovat autobusy levněji než Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova, a zda se tedy nevyplatí vyhlásit veřejnou soutěž.

„Pro dopravní podnik by to bylo likvidační“

Chomutov je z těchto úvah značně nervózní, podle tamních politiků by to bylo pro podnik zřejmě likvidační.

Vyhlášení veřejné soutěže je pode jirkovského starosty Radka Štejnara (ČSSD) cestou, jak zefektivnit a zlevnit veřejnou dopravu za přijatelných podmínek pro Jirkov.

„Současný dopravce po nás požaduje pro letošek 16,5 milionu, což se nám zdá příliš,“ dodal Štejnar s tím, že rozhodnutí o vyhlášení tendru ale ještě nepadlo.

Pokud by město přestalo objednávat autobusy od společného dopravního podniku, pro Chomutov by to znamenalo skokový nárůst nákladů (o obnově trolejbusů jsme psali zde).

Obnovit nebo zrušit trolejbusový park?

„Jirkovský starosta nás soutěží straší. Pokud se ke kroku rozhodne, dopravní podnik se jí zúčastní. Ale obávám se, že pokud tam bude kritérium dopravy bez trolejbusů, budou šance malé,“ uvedl náměstek primátora Marek Hrabáč (ANO).

„Rozhodnutí Jirkova může být pro společnost likvidační. Chomutov by už nestál před otázkou, zda zrušit či nezrušit nákladné trolejbusy, ale jestli bychom dokázali vlastní veřejnou dopravu vůbec ufinancovat,“ upozornil Hrabáč.

Magistrát v Chomutově teď navíc řeší otázku, zda obnoví stárnoucí trolejbusový park, nebo jestli ho zruší a nahradí autobusy na plyn. Jirkov si v tom jasno už udělal.

Pořízení nového trolejbusu a jeho provoz je dražší než autobus na plyn.

„Přitom města se rozrůstají, je nutné rozšířit dopravní obslužnost a přijde mi neekonomické platit trolejbusovou linku, která vede jen někam, a dál připlácet ještě za autobus,“ argumentuje jirkovský starosta.

Chomutovským politikům se do rušení trolejbusů nechce

V Chomutově ale s rozhodnutím váhají, politikům se do rušení trolejbusů moc nechce. Pro řadu lidí jsou totiž symbolem města a jejich zastánci argumentují i ekologií. Náklady na ně jsou zhruba 2x vyšší než u autobusů.

Předseda představenstva společnosti a zastupitel Jaroslav Komínek (KSČM) říká, že ekonomický audit dopravního podniku doporučuje z ekonomických důvodů v trolejbusové dopravě nepokračovat.

„Když se jím nebudeme řídit, je možné, že nám po volbách jiné vedení města vyčte, že jsme jednali nehospodárně,“ obává se Komínek.

Nejzazší termín na rozhodnutí je do června, pak chce dopravní podnik zažádat o dotaci na obnovu vozového parku.

Zda na trolejbusy, či pouze na autobusy má napovědět ještě studie nákladů na provoz trolejbusů z měst podobné velikosti, kterou si chce nechat magistrát zpracovat.