Kubistický malíř Emil Filla (1882-1953) prožil na zámku v Peruci po druhé světové válce zbytek svého života. Tvořil zde od roku 1947.

Kubistický malíř Emil Filla (1882-1953) prožil na zámku v Peruci po druhé světové válce zbytek svého života. Tvořil zde od roku 1947. | foto: ČTK

Té hodnotě jsme nechtěli věřit, řekl obžalovaný z krádeže Fillových děl

  • 2
Krajský soud v Ústí nad Labem se tento týden zabývá případem krádeže čtyř cenných obrazů výtvarníka Emila Filly ze zámku v Peruci na Lounsku. Z krádeže z listopadu 2011 je obžalováno sedm lidí. U soudu vyšlo najevo, že nejspíš neměli ani tušení, jak vzácná díla se jim dostala do ruky.

"Žiga říkal, že si myslí, že jsou tu opravdu cenné obrazy. Asi do milionu korun. Když jsme se pak dozvěděli o skutečné hodnotě, nechtěli jsme tomu věřit," řekl u soudu obžalovaný Vojtěch Hloušek na adresu svého známého Františka Žigy, který podle něj loupež inicioval.

Odhady lupičů se realitě ani nepřiblížily. Podle obžaloby hodnota čtveřice obrazů dosahuje 22,5 milionů korun. Na počátku vyšetřování policie dokonce uváděla, že cena děl šplhá až k 80 milionům.

"Nechtěli jsme tomu věřit, mysleli jsme si, že je to záměrná dezinformace," komentoval u soudu Hloušek informace, které se během pátrání po obrazech dozvídal z médií.

Jeden z obrazů Emila Filly tehdy ukradených z expozice na zámku v Peruci u Loun
Jeden z obrazů Emila Filly tehdy ukradených z expozice na zámku v Peruci u Loun

Hloušek se snažil soud přesvědčit, že u samotné krádeže obrazů nebyl. Podle něj díla z muzea sebrali Žiga s dalším obžalovaným Marianem Lázem. Jenže podle žalobce se má situace jinak: obrazy uloupil právě Hloušek s Lázem, údajně to dokazují pachové stopy z místa činu. Žiga v době činu navíc nebyl v Česku a není ani obžalovaný.

Lázo už se ke všemu přiznal a získal tak status spolupracujícího obviněného. Soud může jeho postoj vnímat jako polehčující okolnost a zohlednit ji při udělování trestu.

Kupce zloději sháněli až po krádeži

Dvojice pachatelů vnikla do zámku v Peruci 18. listopadu 2011 krátce po čtvrté ráno. Odstranili sklo, mříž a zamířili do výstavní síně. Akce byla bleskurychlá, do deseti minut byli z místa činu pryč. V té chvíli neměli tušení, kde obrazy udají.

"Kupce sháněli až po krádeži," řekla po dopadení pachatelů kriminalistka Helena Pšeničková.

Jeden z obrazů Emila Filly tehdy ukradených z expozice na zámku v Peruci u Loun
Jeden z obrazů Emila Filly, který v roce 2011 ukradli zloději z expozice na...

Do krádeže se zapojilo celkem sedm lidí, kterým nyní u soudu hrozí za krádež, podílnictví a poškození cizí věci od 3 do 10 let vězení. Například otec Mariana Lázy Ondřej odvezl oba pachatele z místa činu.

Vojtěch Hlouše obrazy schoval ve svém bytě. Skupina poté začala přemýšlet, jak vzácná díla prodat. S prodejem pomáhali čtyři lidé lidé - Ján Mitro, Štěpán Petík, Dagmar Svobodová a Erika Kolaříková.

Jeden z obrazů se skutečně podařilo skupině udat. Byla to ale amatérská akce, díla v hodnotě čtyř milionů korun se zbavili za 250 tisíc, a transakci už v tu chvíli monitorovali kriminalisté.

Skupina se na krádeže uměleckých předmětů specializovala

Skupina se na krádeže uměleckých předmětů specializovala. "Pět z nich už bylo odsouzeno za majetkovou trestnou činnost tohoto typu," sdělila už dříve vyšetřovatelka Miroslava Limberková.

Už před akcí v Peruci se Hloušek a spol. vloupali mimo jiné do muzea v obci Železnice, galerie v Malé Skále či do Galerie obrazů a plastik ve Slatině nad Zdobnicí.

Kriminalisté "umělecký gang" sebrali přesně měsíc po krádeži v Peruci, policie je pozatýkala na různých místech v Ústeckém, Libereckém a Královéhradeckém kraji.

První kolo výslechů obžalovaných ukončí soud ve čtvrtek, projednávání případu však bude pokračovat ještě dlouho. Verdikt padne nejdříve v dubnu.

Práci při vypátrání pachatelů i obrazů ocenilo vedení Ústeckého kraje, které čestným uznáním a dárky odměnilo osm kriminalistů z krajského policejního ředitelství. Obrazy, které jsou majetkem kraje, se po nalezení do výstavní síně zámku v Peruci nevrátily, nechala si je Galerie Benedikta Rejta v Lounech.

Galerie sice síň v Peruci provozuje, ale podle ní je stav tamních prostorů nevyhovující a do jeho zlepšení se tam díla neobjeví.

"Kraj podniká kroky, které by měly vést ke znovuotevření pamětní síně, jako je zlepšení zabezpečení objektu," uvedla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková.