Takto lidé v Ústí nad Labem protestovali proti novému územnímu plánu v září 2011.

Takto lidé v Ústí nad Labem protestovali proti novému územnímu plánu v září 2011. | foto: Karel Pešek, MF DNES

Soud zrušil plán tunelů v Ústí, obchvat měl vést lidem přes zahrady

  • 8
Ústecký krajský soud zrušil část dopravního systému, který je součástí územního plánu Ústí nad Labem. Plán počítal s několika tunely a mosty na místech, kde jsou teď soukromé domy a pozemky.

"Zrušuje se pro vadu řízení (...) vymezení koridoru územní rezervy index plochy R111," zní klíčová část čerstvého rozsudku, jenž padl tento týden. Pod značkou R111 se skrývá zamýšlený tunel pod Střížovickým vrchem, komunikace přes Předlice a most překlenující západní nádraží.

Územní plán

Územní plán na dlouho závazně stanovuje možné využití pozemků. Jeho hlavní náplní je nastavit udržitelný rozvoj města, jež má vyvažovat zájmy životního prostředí, hospodářství a výstavby.

Současný územní plán Ústí nad Labem schválili zastupitelé 15. 12. 2011, hlasovala pro něj tehdejší koalice ČSSD, ODS a SZSP. Dokument platí od 31. 12. 2011, stál nadprůměrných 34 milionů. Jeho jádrem je dopravní řešení s mosty a tunely, které je podle kritiků předimenzované a finančně nereálné.

"Zachránit rodině dům je samozřejmě velké vítězství," komentoval rozhodnutí předseda iniciativy Stop tunelům Jan Kvapil, který byl jedním z podavatelů žaloby na územní plán. Tunel pod Střížovickým vrchem měl totiž ústit na jeho pozemku, přitom už jen zakreslení stavby v dokumentu Kvapilovi výrazně omezilo vlastnická práva.

Po rozhodnutí soudu může s domem opět nakládat zcela podle svého, přesto zůstává spíše zdrženlivý. "Jsem současně občanem Ústí a z tohoto pohledu mi to vítězství přijde polovičaté, neboť v územní rezervě zůstávají desítky lidí a firem tam, kde soud tunelový systém nezrušil," doplnil Kvapil.

Výrok soudu je ale zásadní. Navržený dopravní systém v územním plánu stál na obchvatu, který se měl sestávat ze tří mostů a tří tunelů. Soud teď z tohoto provázaného systému vyjmul třetinu, čímž budoucí koncepce dopravy v Ústí do značné míry ztrácí smysl.

"Když teď soud třetinu tunelového systému zrušil, systém nutně přestává fungovat," říká další člen iniciativy Stop tunelům David Daduč, který se problematice územního plánu dlouhodobě věnuje.

Zastupitelstvo rozhodlo, že systém tunelů odstraní celý

Oficiální reakci magistrátu se získat nepodařilo, tiskový odbor na zaslané otázky neodpověděl. MF DNES ale zastihla radního Pavla Dlouhého z ČSSD, pod něhož spadají záležitosti kolem územního plánu.

"Zrušení jednoho z tunelů z nesmyslného ‚dopravně-radiálního skeletu‘ považujeme za bezvýznamné, neboť zastupitelstvo města rozhodlo již v prosinci 2011, že bude systém tunelů a mostů odstraněn celý," reagoval Dlouhý.

Dlouhý připomněl, že během poslední fáze přípravy územního plánu v roce 2011 vzbudil právě systém mostů a tunelů největší odpor veřejnosti. Do stejné situace jako Kvapil se totiž dostalo několik lidí. Zastupitelé se tedy při schválení územního plánu zavázali, že dopravní řešení z dokumentu vyjmou.

Jenže pracovat na tom dosud nezačali. Radní Dlouhý se odvolává na to, že je omezila právě žaloba podaná na územní plán. Po nynějším rozhodnutí soudu však zastupitelům ani nezbude nic jiného, než nový systém dopravy zpracovat.

Zatím ale není jasné, kdy začnou změnu připravovat a zda zastupitelé nechají vypracovat jen dílčí změny územního plánu, nebo zadají tvorbu kompletně nového dokumentu. V této věci by mohlo být jasněji v příštích týdnech či měsících. Radnice i žalovatelé kolem Kvapila totiž ještě mohou podat na rozhodnutí kasační stížnost.

Krajský soud žalobu projednával už podruhé

Ústecký krajský soud projednával územní plán už podruhé. V prvním verdiktu v červenci 2012 na systém tunelů a mostů nesáhl, stejně jako nechal netknuté nově zastavitelné pozemky, naopak zrušil pozemky pro stavbu obchodního centra v ústecké části Střekov a stavbu obchvatu obce Strážky poblíž Ústí.

Nejvyšší správní soud mu pak loni v prosinci vrátil žalobu i ve věci obchvatového systému a nových pozemků. Krajský soud tak nyní vyjmul jeden tunel s mostem, kromě toho ještě zrušil z několika stovek nových parcel jednu na Bukově.

"Přivítali jsme, že krajský soud opět zamítl podstatnou část žaloby ve věci nově zastavitelných ploch," komentoval výsledek radní Dlouhý.