Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Výdaje na povodně odsunou běžné opravy silnic, říká ústecký hejtman

  16:06aktualizováno  16:06
Ústecký kraj začal opravovat část škod po červnových záplavách. Podle hejtmana Oldřicha Bubeníčka jsou to hlavně silnice. Vzhledem k napjatému krajskému rozpočtu se však kvůli tomu nejspíš nedostane na běžné opravy komunikací.

Hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) při ustavujícím zastupitelstvu Ústeckého kraje. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Ministerstvu financí jste nahlásili, že škody v Ústeckém kraji jsou 3,5 miliardy korun. Je ta částka konečná?
Sčítání škod, respektive odhad nákladů na obnovu území po povodních, je nutné nahlásit do sedmi dnů po ukončení nouzového stavu. Vzhledem k tomu, že se jedná o odhady, byť kvalifikované a opřené o závěry znalců, nelze vyloučit, že potřebná suma pro obnovu kraje může být kvůli skrytým škodám, které se objeví později, vyšší. Nápravu zásadních škod ale jistě tato suma pokryje. A chtěl bych připomenout, že při úhradě nákladů na odstranění škod uplatňovaných na státu, mají obce dvacetiprocentní a kraj padesátiprocentní spoluúčast.

Povodeň v Ústeckém kraji

Červnové povodně v Ústeckém kraji způsobily škody za 3,5 miliardy korun, z toho v 50 městech a obcích za 2,4 miliardy.

Největší spoušť za sebou voda nechala v Terezíně - za 921 milionů, v Ústí za 183 milionů, v Litoměřicích za 152 milionů, v Křešicích za 231 milionů, v Děčíně za 53 a v Lovosicích za 95 milionů.

Své domovy muselo opustit 11 tisíc lidí.

S úklidem škod přijelo pomoci 300 vojáků.

Voda v Ústí kulminovala v noci z 5. na 6. 6. na výšce 10,72 metru.

Od elektřiny bylo odpojeno 7 500 domácností, od plynu 1 920 voda zavřela 60 úseků silnic, 22 obcí muselo být zásobováno pitnou vodou.

Povodně zasáhly 41 památek.

Z peněz od státu na úhradu prvotních nákladů krajské zastupitelstvo poslalo do 63 postižených obcí 224 milionů korun, kraj a jeho příspěvkové organizace budou čerpat 99 milionů. Spoluúčast kraje je 10,2 milionu korun, spoluúčast všech obcí 2,6 milionu.

Na krajském povodňovém kontě se dosud sešlo přes milion korun. Dalších 6,5 milionu uvolnil kraj z Fondu pro mimořádné události. Peníze dostanou prostřednictvím obcí nejvíce postižení lidé.

Co už jste po povodni začali opravovat?
Pokud jde o škody na majetku kraje, jedná se především o poničené komunikace, jejichž opravy budou stát více než 100 milionů korun. Na přípravě jejich oprav se začalo neprodleně, je to pro kraj jasná priorita. Začaly se již odstraňovat menší závady na krajských silnicích, větší opravy se projektují, po výběrových řízeních se v srpnu rozeběhnou všechny opravy, chceme je stihnout do konce roku.

Musíte kvůli nečekaným výdajům odložit nějaké akce, se kterými jste počítali?
Rozpočet kraje byl na letošní rok velice napnutý i bez započtení nákladů na odstranění povodňových škod. S nečekanými výdaji to máte jako v domácnosti, u některých výdajů je třeba se uskrovnit. Tak k tomu také bude přistupovat kraj. Největší problém bude u oprav komunikací, přednost musí dostat ty poničené povodní.

Jsou podle vás protipovodňová opatření dostatečná, nebo se budou měnit?
Když se projektovala protipovodňová opatření po ničivé povodni v roce 2002, určitě málokdo předpokládal, že za 11 let se potkáme opět se stoletou vodou. Opatření proti velké vodě byla projektována a postavena v dostatečném rozsahu, příroda však naše střízlivější očekávání poněkud překonala. Odborníci musí posoudit, zda a jakým způsobem lze současná protipovodňová opatření vylepšit či doplnit o další stavby.

Každou stavbu a dům u Labe ale ochránit nelze...
Určitě se povede i diskuse o stavbách v záplavových oblastech, aby se stále neopakovalo jejich povodňové ničení. Minimálně by se v záplavových oblastech neměla povolovat nová výstavba.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Strážník a amatérský historik Tomáš Rotbauer.
Důl Richard žádný nacistický poklad neukrývá, říká amatérský historik

Závaly hluboko v útrobách bývalé nacistické podzemní továrny v dole Richard u Litoměřic jsou dodnes neprozkoumané. Roky se o nich tradovalo, že je při ústupu...  celý článek

Opravna železničních vagonů Ryko.
V nové děčínské hale dokážou opravit dvanáct nákladních vagonů naráz

Novou halu otevřela děčínská firma Ryko, která je jednou z největších evropských opraven nákladních železničních vozů. Hala stála přes šedesát milionů korun a...  celý článek

Jihočeské máslo od Madety bylo téměř vždy dražší než Alpenbutter od bavorské...
Policie dopadla zloděje, kteří ukradli a nejspíš prodali přes sto másel

Policie stíhá za krádež sto dvaceti kostek másla dvaatřicetiletou ženu z Litvínova a jejího o dvanáct let staršího komplice z Moravy. V říjnu společně ukradli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.