Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - Policistka měří rychlost projíždějících vozidel | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Severočeští strážníci měří rychlost jen v Ústí, jinde čekají na změnu zákona

  • 1
Ze sedmi okresních měst na severu Čech dohlíží na kázeň řidičů pouze v Ústí nad Labem. Ostatní sborově říkají, že podle současného zákona to nemá cenu - měřené úseky totiž musí být na začátku i na konci vyznačené značkami. To však může změnit plánovaná novela zákona o dopravním provozu.

"Ta značka byla hloupost, krok zpět," hartusí šéf lounské městské policie Zdeněk Valeš. "Řidič před označeným úsekem zpomalí, projede ho a na jeho konci znovu šlápne na plyn. Taková kontrola nemá význam," přisazuje si jeho děčínský kolega Marcel Horák v kritice stavu, který platí od 1. ledna 2009.

Tehdy zákon obcím uložil vymezit měřený úsek značkami a strážníkům navíc povinnost žádat o povolení měřit státní policii. Na silnicích v severočeských obcích a městech proto od té doby měří takřka výhradně jen státní policie, která může lapat neukázněné řidiče kdekoli.

Měření rychlosti

Povinnost vyznačit měřené úseky značkami má městská policie od 1. ledna 2009. Hned zkraje zákon provázel spor, jak mají nové značky vypadat.

Jednotlivé obce si její popis vykládaly různě, ministerstvo dopravy proto rozeslalo jasný vzor. Novela navíc přikazovala, aby si strážníci nechali úseky schválit státní policií.

S tím však některé obce otálely ještě na podzim 2009 a postupně od měření upouštěly. Na severu Čech tak v současnosti systematicky kontrolují rychlost pouze v Ústí.

V některých městech proto vzhlížejí s nadějí ke schůzi Senátu, který bude tuto středu projednávat novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích. Podle ní by kromě jiného městská policie už nemusela měřené úseky označovat. Pokud novelu senátoři schválí, mohla by začít platit už od června tohoto roku.

V Ústí nad Labem nyní městská policie měří na 22 úsecích, na kterých se s radary a značkami přemisťuje. Řidiči tak jasně vidí, kdy mají dát nohu z plynu a přibrzdit. Po případném schválení novely budou muset být opatrní všude. "Počet měřených úseků však zvyšovat nebudeme," tvrdí Pavel Bakule, velitel městské policie v Ústí.

Podle potřeby se chystají zavést měření rychlosti také v Děčíně a Litoměřicích. "Chceme se soustředit hlavně na vnitřní části sídlišť a okolí škol," plánuje velitel děčínských strážníků Horák. Jako vhodný doplněk činnosti státní policie vidí možnost, kterou by poskytla novela zákona, i v Litoměřicích.

Měření rychlosti městskou policii v Mostě nezajímá

V některých městech berou novelu podobně rezervovaně a na měření se prý rozhodně okamžitě nevrhnou. Jsou ale i města, kde o měření rychlosti nemají zájem vůbec.

"Mě měření nezajímá, my máme dost starostí s pachateli, neposlušnými pejskaři a zajištěním veřejného pořádku," vyjmenovává například ředitel mostecké městské policie Bronislav Schwarz.

Právě tohle je také jeden z nejčastějších argumentů těch, kteří měření rychlosti městskou policií kritizují. Strážníci se podle nich mají starat především o veřejný pořádek. "Pro dopravu tady máme dopravní policii, městská byla zřízena z úplně jiného důvodu. Měření je jen 'rejžování' peněz," říká Jaroslav Kubera, teplický primátor a současně senátor, který bude o novele hlasovat.

Bakule jeho slova, že by městská policie neměla měřit vůbec, odmítá. "Vzhledem k tomu, že městská policie má podstatné pravomoci v oblasti dopravy, tak si nemyslím, že by rychlost z toho měla být vyjmuta," poznamenal Bakule.

Současně podotkl, že obsluha dvou přenosných radarů, které má město k dispozici, nebrání strážníkům v zajišťování veřejného pořádku. "U nás měření rychlosti provádějí dva strážníci. Takže vzhledem k tomu, že celkem mám k dispozici 155 lidí, jsou ti dva strážníci s prominutím ztráta nula nula nic," uzavírá Bakule.