Pohled do tržnice v drážďanské čtvrti Neustadt.

Pohled do tržnice v drážďanské čtvrti Neustadt. | foto: Gabriela Veselá

Severočechům se nákupy v Sasku vyplatí, levná je zde drogerie

  • 6
Pojedou-li Češi za běžnými nákupy do saských Drážďan a okolí, můžou ušetřit. Nejlevněji čeští zákazníci pořídí například prací prostředky, máchadla, kosmetiku, dětské přesnídávky, jídlo či plenky. Vyplývá to ze srovnání cen, které provedla MF DNES.

Například jablečná přesnídávka Hipp v obchodě v saském Prohlisu stojí v přepočtu 11,60 korun, v českém centru v ústecké čtvrti Klíše 17,50, v marketu v Heidenau 12,80 a v obchodním domě v ústeckých Trmicích 19,90 korun.

kde je nejlevněji

Nákup celkem 37 položek ve čtyřech obchodech vyšel nejlevněji v obchodním centru Prohlis na předměstí Drážďan (2 008 korun). Na druhé "příčce" se umístil obchod v Heidenau (2 230 Kč), poté následovaly oba severočeské markety v ústecké čtvrti Klíše (2 265 Kč) a Trmicích (2 385 korun).

Mnohem výraznější rozdíly jsou u pracích prášků Ariel nebo Persil, kde na jediném kilogramu ušetříte i dvacet korun. A za litr máchadla Lenor doma zaplatíte oproti Sasku dvojnásobek, tedy kolem 60 korun.

Ušetříte ale i na másle, mléku, chlebu, bramborách... Není divu, že Češi jezdí do Saska utrácet pravidelně a nejsou to malé částky. Někteří němečtí obchodníci vycítili šanci a snaží se Severočechy nalákat na řadu slev, nabídek a letáků v češtině.

Není divu, že hlavně o víkendech jsou parkoviště před saskými obchody plná českých SPZ. "Češi jsou pro nás důležití. Průměrně za jeden nákup utratí 100 eur," pochvaluje si Gerd Wünsch, šéf center Real.

Nejlevnější byl nákup v Drážďanech

Redakce vyrazila na srovnávací nákup do Heidenau, předměstí Drážďan Prohlis, Trmic a do obchodního centra na ústecké Klíši. Přestože rozdíly zejména u drogerie jsou obrovské, výslednou sumu smazala dražší zelenina a ovoce u sousedů. Přesto jsme nejlevněji nakoupili v Prohlisu, "nákupní koš" stál 2 008 korun.

Centrum Gallery v Drážďanech patří k nejoblíbenějším nákupním střediskům. Otevřeno je zhruba jeden rok.

Centrum Gallery v Drážďanech patří k nejoblíbenějším nákupním střediskům. Otevřeno je zhruba jeden rok. Foto: Jan Veselý, MF DNES

Zatímco němečtí obchodníci Čechy lákají, opačně to neplatí. Čeští obchodníci netuší, kolik Němců do jejich obchodů míří. "Saský boom je už dávno pryč. Ani Vánoce na tom nic nezmění. Jezdí pravidelní zákazníci, kteří kupují hlavně potraviny," přiblížil mluvčí sítě Globus Boris Malý.

Ačkoli obchody již dlouho zákazníky lákají na vánoční nabídku, zákazníci se zatím moc nehrnou, přestože krize z loňského roku už je pryč. Největší nápor prý začne první adventní víkend.

ČEŠI JSOU PŘI NÁKUPU TIŠŠÍ I SEBEVĚDOMÍ, ŘÍKÁ ŠÉF OBCHODNÍHO CENTRA REAL

Severočeši při svých nákupech podle průzkumu saských obchodníků nejčastěji končí na předměstích Drážďan. Právě Real je jedním z nákupních center, která využívají. Na otázky odpovídal šéf Realu pro saská města Heidenau a Bannewitz Gerd Wünsch.

Jak zabrala vaše akce, kdy se Češi mohou přihlásit přes webové stránky k zasílání aktuální nabídky v češtině a odběru slevových kuponů?
S programem pro Čechy jsme začali loni v létě a v současné době máme již 5 300 registrovaných zákazníků z Čech. Za rok lidé u pokladen odevzdali 14 tisíc slevových kuponů. Akce zabrala.

Pro co podle vašich zkušeností Češi do vašeho obchodu jezdí?
Nejvíce kupují značkový textil, čisticí prostředky, jako prášky na praní, máchadla, drogerii, věci na zahradu, potraviny a elektro.

Jsou Češi nějak odlišní při nakupování od Němců?
Zřejmě kvůli jazykové bariéře jsou tišší, ale také sebevědomí.

V pohraničí se ví, že se do Německa vyplatí jezdit například pro pivo. Čím to, že třeba Pilsner Urquell dokážete nabídnout levněji?
Vím, že se sem pro něj jezdí, protože je zde levnější. Ale k nám tolik ne, ještě levnější je v menších obchodech, jako Lidl či Netto.